معاون منابع انسانی قوه قضاییه مطرح كرد؛
لزوم تسلط كاركنان دستگاه قضایی به مهارت های ارتباطی
علم عدل: معاون منابع انسانی قوه قضاییه اظهار داشت: دستگاه قضایی دستگاهی است كه دائما با مردم ارتباط دارد و محل بازگشت مردم است، پس لازم است افراد و كاركنان آن به مهارت ارتباطی مسلط باشند.
به گزارش علم عدل به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین علی رضا امینی در نشست معاونان و مدیران منابع انسانی دادگستری های سراسر كشور كه در مركز آموزش قوه قضاییه در قم برگزار شد، سرمایه و ركن اصلی دستگاه قضا را منابع انسانی دانست و فلسفه تشكیل معاونت های منابع انسانی را توانمندی و توسعه سرمایه انسانی عنوان نمود و اظهار داشت: توانمندی نیروی انسانی در گرو توسعه و ارتقای دانش، مهارت و سلامت است. ظرفیت قابل توجهی از دانش در قالب آرا و نظریات حقوقی و قضایی و در كنار دانش های سازمانی، تولید و در برخی از موارد بازتولید میگردد. وی با تاكید بر اینكه باید بتوان در چرخه تولید، اشاعه و نهایتاً به كارگیری دانش به شكل نظام مند ایفای نقش كرد، خطاب به معاونان منابع انسانی دادگستری استان ها اضافه كرد: باید كوشش كرد كه این تولیدات به خوبی طبقه بندی، ذخیره سازی و ترویج شود. امینی بر ضرورت بكارگیری اقدامات و فرآیندهایی برای شناسایی مسائل و آمادگی برای پاسخگویی مناسب در ارتباط با سوژه تاكید نمود. معاون منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به حجم كار و اقدامات قضات، معاونت منابع انسانی را بعنوان معین القضات معرفی نمود و افزود: وقتی یك قاضی در جایی مشغول به كار شده و ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده به او ارجاع میگردد باید مجالی احداث كرد تا دانش مورد نیاز قاضی هرچه سهل تر در اختیارش قرار بگیرد. امینی از برگزاری نشست های قضایی بعنوان مسیر خوبی برای شناسایی و حل مسائل و كمك فكری به مجموعه قضایی یاد كرد و در ادامه مسئله مهارت را بعنوان محور دوم مورد توجه قرار داد و بیان كرد: افراد هر سیستمی برای بهره مندی از كارایی و بهره وری لازم، باید از مهارت های كافی برخوردار باشند. وی ادامه داد: هر موضوعی مهارت خاص خودرا می طلبد و هر فردی در هر سمت و پستی كه هست باید در آن شغل مهارت داشته باشد؛ قاضی، مدیر دفتر، منشی، بایگان، هركدام باید در مورد فعالیتی كه انجام می دهند مهارت داشته باشند و در كنار مهارت شغلی باید مهارت های دیگری مثل مهارت های ارتباطی، مورد توجه قرار گیرد. معاون منابع انسانی قوه قضاییه بر لزوم تسلط كاركنان دستگاه قضایی به مهارت های ارتباطی تاكید و اظهار داشت: دستگاه قضایی دستگاهی است كه دائما با مردم ارتباط دارد و محل بازگشت مردم است، پس لازم است افراد و كاركنان آن به مهارت ارتباطی مسلط باشند و باید ارتباطات خودرا مدیریت كنند. امینی اشاره كرد: خیلی از ایراداتی كه از رفتارهای همكاران به ما منتقل می شود، ریشه در عدم مهارت لازم در مدیریت ارتباط دارد. اگر بخواهیم سرمایه های اجتماعی قوه قضاییه را حفظ نموده باید بر روی این مهارت ها تكیه كرد. پس لازم است كه همكاران در بخش اداری، چه در بخش آموزش، چه در بخش نظارت و ارزشیابی این مقوله را به صورت جدی پیگیری كنند. ایشان سپس به تشریح شاخصه سلامت، محور اخیر در توانمندی منابع انسانی پرداخت و اشاره كرد: فلسفه وجودی دستگاه قضایی عدالت است و طبیعی است كه كارگزار عدالت باید گرایش به اخلاق و عدالت داشته باشد. معاون منابع انسانی قوه قضاییه افزود: بخش های مختلف در قوه قضاییه در این مسیر تلاش می كنند و معاونت منابع انسانی هم باید نسبت به ارتقاء شاخص سلامت دغدغه داشته باشد. وی اظهار داشت: امروزه در دنیا به مقوله سلامت بسیار توجه میگردد و شاخص های سلامت را دائما رصد می كنند، اگر ما به منابع انسانی قوه قضاییه فكر می نماییم باید بدانیم كه یكی از شاخص های مهم آن سلامت است و این دغدغه ها باید به همت معاونان منابع انسانی دادگستری استان ها فراگیر شود. معاون منابع انسانی قوه قضاییه درانتها با تاكید براینكه معاونت منابع انسانی باید برای پیشبرد امور برنامه سالانه بر سه محور توسعه و ارتقای دانش، مهارت و سلامت تمركز كند، اشاره كرد: حالا حجم زیادی از نیروهای جوان به دستگاه قضایی وارد شده و جمعیت انسانی دستگاه قضایی به شرایطی رسیده است كه راحت تر از گذشته می توان این دست برنامه ها را دنبال كرد، باید نسبت به این سوژه اهتمام ورزید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب