رئیس بنیاد سعدی مطرح كرد

بالا رفتن سرعت آموزش فارسی با فضای مجازی

بالا رفتن سرعت آموزش فارسی با فضای مجازی علم عدل: رییس بنیاد سعدی با اشاره به اینكه دستیابی به فضای مجازی و آموزش های الكترونیك و استفاده از اینترنت، یكی از مهمترین اختراعات بشر بوده است، اظهار داشت: با استفاده از این فرصت ها می توانیم كارهای بزرگی برای گسترش زبان فارسی انجام دهیم و سرعت آموزش فارسی در جهان بالا می رود.


به گزارش علم عدل به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در ادامه برگزاری دوره های تخصصی فارسی آموزی و تربیت مدرس آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، دوره تربیت مدرس مجازی در بنیاد سعدی برگزار گردید.
در مراسم اختتامیه این دوره دكتر حدادعادل، رییس بنیاد سعدی اظهار نمود: از اینكه شاهد برگزاری مراسم پایانی دوره ایی هستم كه به خودی خود حكایت از پیشرفت ما در اجرای دوره های تربیت مدرس دارد، خوشحالم و این ادامه این دوره ها، كمك بسیار بزرگی به گسترش زبان فارسی در جهان خواهد نمود.
وی با اشاره به اینكه در تاریخ بشر اتفاقات مهمی افتاده كه زندگی انسان ها را در همه دنیا عوض كرده است، اظهار داشت: مورخان تاریخ تمدن، نقاط عطف مهمی را برای پیشرفت علم یادآوری كردند مانند كشف آتش، اختراع چرخ و اختراع چاپ، كه هركدام تحولات زیادی بوجود آورده اند، اما كامپیوتر و اینترنت و به تبع آن، فضای مجازی و آموزش های الكترونیك شاید در بین اختراعات تمدن ساز از همه اختراعات بشر مهم تر بوده است.
حداد عادل اضافه كرد: از 30 سال پیش كه معاون وزارت آموزش و پروش بودم، به آموزش زبان فارسی در خارج از كشور فكر می كردم، هنوز بنیاد سعدی تاسیس نشده بود و به قول سعدی « كه هنوز من نبودم كه تو در دلم نشستی»، عشق گسترش زبان فارسی داشتم. در آن سال­ها یك هندی كه در روستایی در كوهپایه های هیمالیا ساكن بود، با من مكاتبه می كرد و از عشق و علاقه اش به یادگیری زبان فارسی می نوشت، اما الان به راحتی با استفاده از فضای مجازی و اینترنت، كافی است برق در منطقه ای باشد و با فشردن یك دكمه در تلفن همراه یا كامپیوتر آموزش ببینند.
وی با اشاره به اینكه در بعضی از دانشگاه های جهان، دوره های كارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی و زبان های دیگر در فضای مجازی به راه افتاده است، اظهار داشت: این نشان از اهمیت استفاده از ظرفیت های فضای مجازی دارد و ما هم در بنیاد سعدی به دنبال برگزاری دوره های آموزش مجازی هستیم اما هنوز به نتایجی كه در نظر داشتیم، نرسیده ایم و مسلما اگر این كار بخواهد ادامه پیدا كند، باید تعداد بیشتری از تربیت مدرس مجازی برگزار گردد و یك حركت عمومی در كل كشور به وجود آید تا نیروی متخصص آموزش مجازی تربیت شود و بدین سان با استفاده از فضای مجازی، آموزش زبان فارسی را حتی در دورافتاده ترین نقاط جهان كه امكان اعزام معلم نیست، گسترش دهیم.
بر طبق این گزارش، دكتر رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی هم با اشاره به اینكه در این كلاس ها شعار تمرین های عملی را مورد توجه قرار دادیم، اظهار داشت: در این دوره، كلاس « تربیت مدرس مجازی»، « فناوری در آموزش مجازی» و « تولید محتوای الكترونیك» برگزار گردید و مدرسان آموزش زبان فارسی آموختند چطور از فناوری برای آموزش مجازی استفاده كنند و دو بحث جدی محیط های همزمان و غیرهمزمان به آنها آموزش داده شد.
او با اشاره به اینكه شركت كنندگان در دوره كاملا از كلاس ها راضی بودند و آنرا مفید دانستند، اضافه كرد: در ارزیابی آخر دوره، چندین مبحث همچون آزمون كتبی، آزمون شفاهی و به خصوص كار عملی مورد توجه بود به صورتی كه همه شركت كنندگان ملزم به انجام پروژه اجرایی بودند. در این كلاس ها حجم مطالب و تكالیف عملی بسیار بالا بود تا یادگیری افزایش پیدا كند.
وی تصریح كرد: برای تریبت متخصصان بیشتر در حوزه آموزش مجازی، این كلاس ها در آینده نزدیك برای موسسه های فعال در امر آموزش زبان فارسی برگزار می شود.
همینطور دكتر طوفان نژاد، مدیر تولید محتوای الكترونیكی بنیاد سعدی كه خود یكی از مدرسان اصلی دوره تربیت مدرس مجازی بود، اظهار داشت: در آموزش مجازی، چهار ركن داریم؛ «معلم، یادگیرنده، بستر آموزشی، محتوای آموزشی»، كه هم اكنون در بنیاد سعدی بستر آموزشی با پیگیری معاونت آموزش و اداره فناوری و اطلاعات در حال آمده شدن است. برای محتوا هم حدودا به سمتی می رویم كه بتوانیم تولید محتوای الكترونیكی داشته باشیم، برهمین اساس معلم مجازی هم یكی از اركان اصلی است كه باعث شد دوره تریبت معلم مجازی برگزار گردد.
وی با اشاره به اینكه كتاب آموزشی «واژه» بعنوان نمونه كار عملی در این دوره تبدیل به محتوای الكترونیكی شد، اظهار داشت: البته این كار هنوز در خارج از بنیاد قابل عرضه نیست و به صورت تمرین و شروع تبدیل كتاب ها به محتوای الكترونیك انجام شد.
او تصریح كرد: تولید محتوای الكترونیكی از كتاب ها، امری بسیار متفاوت می باشد، چون كه یادگیرنده در فضای مجازی به سوالات پاسخ می دهد و سپس به سوال بعدی می رود و در نهایت نمره اش مشخص می گردد. همینطور می تواند بعد از آزمون، روی تصاویر رفته و نام واژه ها را یاد بگیرد ازاین رو دراین نوع آموزش با یادگیرنده ها، كارهای تعاملی انجام می گردد.
مدیر تولید محتوای الكترونیكی بنیاد سعدی درباره كلاس های مجازی اظهار داشت: در محیط مجازی آموزشی، استاد ضمن آموزش، تكلیف شركت كنندگان در كلاس مجازی را همزمان بررسی می كند، موضوعات مختلف را طرح كرده و از شركت كنندگان می خواهد كه در پاسخ مشاركت كنند و اتفاق یادگیری در این محیط صورت می گیرد.
وی افزود: در این دوره، شركت كنندگان بعد از آموزش های لازم، محیط مجازی طراحی كردند و آموختند چگونه برای كتاب ها، محتوای الكترونیكی تهیه و تولید كنند تا فارسی آموزان راحتتر این زبان را یاد گرفته و به خاطر بسپارند و صحبت كنند.
طوفان نژاد در انتها اظهار داشت: سامانه مدیریت آموزش و ثبت نام ( ال ام اس) و همینطور محیط یادگیری مجازی در حال آماده شدن است و در آینده نزدیك این سامانه ها در وبگاه بنیاد سعدی قرار خواهند گرفت.
در انتها این مراسم، به شركت كنندگانی كه توانسته بودند در آزمون پایانی نمره قبولی كسب كنند، توسط رییس بنیاد سعدی، گواهی نامه رسمی اعطا شد.





1397/07/18
13:10:08
5.0 / 5
5312
تگهای خبر: آزمون , ثبت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت