تاثیرات عفو معیاری اخیر در روابط و ارتباطات اجتماعی و سیاسی

تاثیرات عفو معیاری اخیر در روابط و ارتباطات اجتماعی و سیاسی به گزارش علم عدل، معاون اول قوه قضاییه در رابطه با عفو معیاری اظهار داشت: عفو معیاری در روابط و ارتباطات اجتماعی بسیار اثرگذار بوده است و امروز ما نشانه های آنرا در مجامع و محافل مختلف شاهد می باشیم.


به گزارش علم عدل به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضاییه در یادداشتی که در رابطه با عفو معیاری اخیر نوشت: عفو معیاری مورخ (۱۸ شهریور امسال) مقام معظم رهبری را می توان مبنی بر نوع نگاه به طبیعت انسان، تبیین و شرح داد. گاهی ممکنست این دیدگاه وجود داشته باشد که از آنجاکه انسان موجودی است که پاک آفریده شده، باید کاملا پاک زندگی کند و رفتار آلوده و خطایی نداشته باشد و تمام راه های نادرست و انحرافی در راه زندگی انسان باید مسدود تا راه رسیدن او به سعادت و کمال هموار شود. نوع نگاه دیگر اینست که اساساً انسان، در معرض آزمایش و ابتلاء آفریده شده بگونه ای که زمینه دو گرایش وجود دارد؛ اِنّا هَدَیْنَاهُ السِّبِیلَ إِمَا شَاکِرًا وَإِمّا کَفُورًا، یعنی می تواند راه درست یا نادرست را انتخاب نماید. بدین سبب انسان به صورت طبیعی در معرض لغزش و خطاست و بدین سبب گاهی عمداً یا سهواً مرتکب اشتباه می شود، پس نباید اینگونه رفتارهای انسان را به دور از انتظار تلقی نماییم. امیرمؤمنان حضرت علی ضد السلام در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می فرمایند: «یَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ یُؤْتَی عَلَی أَیْدِیهِمْ فِی الْعَمْدِ وَ الْخَطَإِ» از آنها خطاها سر خواهد زد و علت هایی عارضشان خواهد شد و به عمد یا خطا، لغزش هایی می کنند باید توجه داشت که علی‌ای‌حال از انسان خطا و اشتباه سر می زند و در رفتار انسان گاه عمداً و گاه به خطا، انحرافاتی به وجود می آید. به همین جهت امیرالمؤمنین می فرمایند «.. فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِکَ وَ صَفْحِکَ مِثْلِ الَّذِی تُحِبُّ وَ تَرْضَی أَنْ یُعْطِیَکَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ.» از عفو و بخشایش خویش نصیب شان ده، همانگونه که دوست داری که خداوند هم از عفو و بخشایش خود تورا نصیب دهد. پس با عنایت به فرمایش حضرت علی (علیه السلام)، وظیفه حاکم با توجه به طبیعت انسان، عفو و بخشش فراوان است، به میزان و اندازهای که انسان دوست دارد خداوند او را ببخشد. حضرت از مالک خواسته اند که در حوزه عفو مجرمان از حداکثر اختیارات خود استفاده نماید و بیشترین گذشت را در رابطه با آنان درنظر بگیرد مگر انکه عفو مجرم باعث بروز فسادی شود که غیر قابل تحمل بر جامعه است. عفو معیاری سال جاری هم از این مبنا یعنی مبنای دینی و سنت علوی تبعیت کرده است. اولاً: عفو معیاری اخیر بسیار گسترده است و دامنه آن وسیع و دربر گیرنده همه محکومان به ویژه محکومان امنیتی شده است. جنانجه عفوهای گذشته مرور شود، دامنه آن به این میزان وسیع نبوده است. مقام معظم رهبری با این اقدام نشان داده اند که هیج حد و مرزی برای بخشش محکومان وجود ندارد و می توان در غیر حقوق فردی و شخصی، محکومان زیادی را مورد عفو و بخشودگی قرار داد. ثانیاً: باوجود وسعت و دامنه این عفو، مواردی که عفو محکوم ضد باعث برزو فساد غیر قابل تحمل در جامعه می شود، مورد استثنا قرار گرفته است چونکه گرچه اصل بر عفو و بخشودگی است و مجازات در مقابل عفو، امر به حداقلی است، اما آن جایی که آزادی اشخاص مجرم باعث اختلال در نظام حاکمیتی شود و امنیت مردم و جامعه با آزادی برخی اشخاص در معرض خطر قرار گیرد، این قاعده تغییر می یابد واصل بر مجازات و تحمل حبس تعزیری می شود. ثالثاً: رحمت و فتح در نظام اسلامی یک اصل مقدم بر غضب و سخت گیری است طبیعتاً آورده این رحمت صمیمیت و الفت در روابط و ارتباطات سیاسی و اجتماعی است. عفو معیاری اخیر در روابط و ارتباطات اجتماعی و سیاسی بسیار اثرگذار بوده است. امروز ما نشانه های آنرا در مجامع و محافل مختلف شاهد بوده و هستیم. رابعاً: اینگونه اقدامات که توأم با اقتدار نظام انجام پذیرفت باعث یأس و نا امیدی دشمنان نظام به ویژه در رژیم صهیونیستی و آمریکا شده است، چونکه تجربه انقلاب اسلامی نشان داده دشمنان نظام هیچگاه شادمانی و سرور مردم را برنمی تابند و همیشه و متوالی تلاش می کنند از شادمانی و سرور شهروندان بکاهند. عفو معیاری اخیر از یک سو خانواده های زیادی از محکومین و وابستگان آنان را خوشحال و شادمان کرد و از طرفی این شادمانی به یأس و ناامیدی دشمنان نظام انجامیده است. به طور خلاصه گاهی ممکنست این دیدگاه وجود داشته باشد که از آنجاکه انسان موجودی است که پاک آفریده شده، باید کاملا پاک زندگی کند و رفتار آلوده و خطایی نداشته باشد و تمام راه های نادرست و انحرافی در راه زندگی انسان باید مسدود تا راه رسیدن او به سعادت و کمال هموار شود. امیرمؤمنان حضرت علی ضد السلام در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می فرمایند: یَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ یُؤْتَی عَلَی أَیْدِیهِمْ فِی الْعَمْدِ وَ الْخَطَإِ از آنها خطاها سر خواهد زد و علت هایی عارضشان خواهد شد و به عمد یا خطا، لغزش هایی می کنند باید توجه داشت که علی ای حال از انسان خطا و اشتباه سر می زند و در رفتار انسان گاه عمداً و گاه به خطا، انحرافاتی به وجود می آید. از عفو و بخشایش خویش نصیب شان ده، همانگونه که دوست داری که خداوند هم از عفو و بخشایش خود تورا نصیب دهد.

1404/07/04
10:44:38
5.0 / 5
89
تگهای خبر: آزادی , اسلامی , جرم , حبس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت

علم عدل، عدالت در دسترس همگان. با علم عدل، حقوق خودتون رو به بهترین شکل حفظ کنید