رئیس سازمان بازرسی كل كشور:

بیشترین شکایت مردم از کم کاری ها و سهل انگاری ها در دستگاه های اجرائیست

بیشترین شکایت مردم از کم کاری ها و سهل انگاری ها در دستگاه های اجرائیست به گزارش علم عدل رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: در گزارشی که بوسیله سامانه سازمان بازرسی گرفتن شده، بیشترین شکایات مردم از سهل انگاری ها و کم کاری ها در انجام وظایف و مسئولیت ها در دستگاهها است.



به گزارش علم عدل به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، گردهمایی مدیران دفاتر مدیریت عملکرد و رسیدگی به شکایات دستگاه های اجرائی بامداد امروز پانزدهم دی ماه با حضور دکتر خدائیان رییس سازمان بازرسی کل کشور و تعدادی از مدیران دستگاه های قضایی و اجرائی انجام شد.

خدائیان در این گردهمایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا خصوصاً سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه، «نظارت» را از اساسی ترین اصول مدیریت دانست و با اشاره به سئوالی در علم مدیریت در خصوص این که «آیا اصل بر نظارت است یا اعتماد»، اظهار داشت: این دو موضوع در تضاد با یکدیگر نیستند؛ چونکه نظارت به مفهوم عدم اعتماد نیست بلکه زمینه شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت را فراهم می آورد.

وی با تاکید بر این که لازم است در کنار اعتماد، نظارت هم وجود داشته باشد، وجود نظارت را مستلزم برنامه ریزی دانست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: باید برای اداره امور یک مجموعه، برنامه وجود داشته باشد، اهداف مشخص شود، وضعیت موجود بررسی گردد و راهکارهای ارتقای وضعیت موجود به وضع مطلوب، مورد پیش بینی قرار گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر این که شناخت وضعیت موجود و ارائه راه حل برای رسیدن به وضع مطلوب بوسیله نظارت حاصل می شود، اشاره کرد: نظارت کمک می نماید که «هست ها» به «بایدها» تبدیل شوند فلذا به مفهوم بی اعتمادی نیست.

وی با اشاره به نقش نظارت در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و پیش بینی شده در برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، چهار پروسه این مساله را تشریح نمود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از «تعیین معیارها و استانداردها»، « اندازه گیری عملیات و عملکردها»، «مقایسه عملکردها با معیارها» و «اقدامات اصلاحی و ارائه راه حل جهت تحقق اهداف سازمانی» بعنوان فرآیندهای نظارت یاد کرد.

خدائیان لازمه نظارت کارآمد و موثر را توجه به عنصر دقت و ارائه اطلاعات درست و همین طور انجام بموقع آن دانست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: وقتی یک برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پیش روی ما است باید برای پیش گیری از عقب ماندگی، تحقق هر کدام از برنامه ها در مدت تعیین شده، مورد بررسی صورت گیرد.

وی با تاکید براینکه نظارت باید منعطف، پویا و مبتنی بر هدف و مقتضیات سازمان و اداره باشد، به اهمیت این مساله در شرع مقدس اسلام اشاره نمود.

خدائیان اضافه کرد: در شرع مقدس اسلام امر نظارت مورد تاکید قرار گرفته و در وهله اول، خداوند متعال ناظر بر اعمال ماست و در آیات گوناگون قرآن کریم بر امر تاکید گردیده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد: خداوند متعال هم بر اعمال ظاهری و هم بر نیت های پنهانی ما نظارت می کند و بعد از آن ائمه معصومین (ع) هستند که بر اعمال همگان نظارت دارند.

وی با اعلان اینکه در شرع مقدس نظارت پذیرفته شده است، به آیاتی از قرآن کریم در باب نظارت اشاره نمود و اظهار داشت: در سیره معصومین (ع) نظارت مورد پذیرش قرار گرفته و از بازرسان بعنوان عیون حکومت یاد شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر در ارتباط با لزوم نظارت بر زیردستان اظهار نمود: حضرت علی (ع) در این نامه بیان فرموده اند که با اعزام ماموران مخفی، راستگو و با وفا اقدامات زیردستان و کارگزاران زیر نظر گرفته شود؛ چونکه بازرسی مداوم و پنهانی سبب می شود که آنها به امانتداری و مدارا با مردم تشویق شوند.

خدائیان عنوان کرد: نظارت و بازرسی باید برنامه جامعی باشد که از دفتر مدیر شروع و تا دورترین نقطه ای که آن مدیر دارای زیرمجموعه است، ادامه یابد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم اعمال نظارت بیشتر بر اطرافیان و برخورد قاطع در صورت مشاهده تخلف، عنوان کرد: نظارت باید جامع، کامل، همه گیر و شامل همه نقاط تحت نظر باشد.

وی با اعلان اینکه مطابق با نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر کسی که می خواهد نظارت کند باید خداترس و باتقوا باشد، اظهار نمود: اگر بازرس خداترس نباشد، ممکنست با اعمال حُب و بغض در گزارش، به حیثیت یک فرد لطمه بزند و منجر به تضییع حق جامعه شود؛ پس بازرس باید صادق، باوفا، امانت دار و حقگو باشد.

خدائیان به سیره امام علی (ع) در ارتباط با نظارت اشاره نمود و اضافه کرد: نظارت حضرت امیرالمومنین (ع) به گونه ای بوده که اگر فرمانداری در یک مهمانی شرکت می کرد که در آن محرومین نبودند به آن فرد تذکر می دادند و نامه های گوناگون در نهج البلاغه حاکی از همین موضوع است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد: امام علی (ع) نظارت را بطور مداوم اعمال می کردند تا زیردستان و مسئولان تحت امر، گرفتار فساد نشوند.

وی بر لزوم مهیا کردن شرایط بمنظور اعمال نظارت از طرف مردم مطابق با تصریح قانون اساسی در حوزه نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر، اصرار کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نخستین وظیفه مدیران بازرسی را فراهم کردن زمینه نظارت مردم عنوان نمود و از آن بعنوان بهترین نوع نظارت یاد کرد.

خدائیان با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر کارکنان در دستگاه های مختلف، اظهار داشت: باید هم بر عمل خود و هم عمل کارکنان نظارت صورت گیرد و اگر این تفکر وجود داشته باشد که مراجعان، ارباب ما هستند نوع برخورد متفاوت خواهد بود و سعه صدر پیدا می نماییم.

این مسئول عالی قوه قضاییه با انتقاد از بروکراسی موجود در فرآیندهای اداری اظهار نمود: در گزارشی که بوسیله سامانه سازمان بازرسی گرفتن شده، بیشترین شکایات مردم از سهل انگاری ها و کم کاری در انجام وظایف و مسئولیت ها است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: باتوجه به گزارش هشت ماهه گرفتن شده از سامانه که مربوط به اول خردادماه تا اول دی ماه سال ۱۴۰۰ است، بیشترین شکایت مردم به تعداد ۱۶ هزار و ۴۲۱ مورد، مربوط به کم کاری و سهل انگاری در انجام وظایف محوله در ادارات بوده است.

وی بیان کرد: مورد دوم در گزارشات موجود در سامانه مربوط به ایجاد نارضایتی در مراجعان مردمی است که ۹ هزار و ۱۴۰ مورد گزارش در این خصوص وارد سامانه شده است.

خدائیان با تاکید بر لزوم تهیه و تنظیم منشورهای اخلاقی در هر اداره ای اظهار داشت: هر اداره ای باید یک منشور اخلاقی داشته باشد که نحوه برخورد کارکنان با مردم و مراجعان را تشریح کند و در معرض دید قرار گیرد و این اقدام یکی از بهترین راه هاست که موجب می شود هم پرسنل کار خودرا به درستی انجام دهند و هم مردم از روند شکایت دراین زمینه باخبر شوند.

عضو شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به لزوم تسهیل زمینه دسترسی مردم به مراجع بازرسی و رسیدگی به شکایات، اظهار داشت: مردم باید بدانند اگر به اموراتشان رسیدگی نشد به کجا مراجعه کنند و به همین دلیل لازم است مراکز بازرسی در قسمتی از ساختمان اداری و قابل دسترس باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد: باید ترتیبی اتخاذ شود که اگر کسی فسادی را گزارش کرد و از برخورد کارکنان ناراضی بود، هویت او محفوظ باشد و آن گزارش پیگیری و ثبت و نتیجه به شخص گزارشگر اعلام گردد. اگر این مساله صورت گیرد، کمک موثری هم در کاهش تخلفات و جرایم است و هم برای مردم در گزارش موارد فساد ایجاد انگیزه می کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اجرای ماده ۳ قانون ارتقاء سلامت اداری، بیان کرد: این ماده مقرر داشته که کلیه قوانین و مقررات و تصمیماتی که در مورد مردم گرفته شود و همین طور فرآیندهای انجام کار و ارائه خدمات، باید در دیدارگاه های الکترونیکی، به اطلاع مردم برسد.

وی اظهار داشت: متاسفانه در پروسه اداری روی هر چیزی مهر محرمانه می زنند، باید بدانیم مردم نامحرم نیستند. آیا وظایف و تکالیف یک سازمان محرمانه است؟ آیا پروسه صدور مجوز و پروانه محرمانه است؟ آیا بخشنامه ها و بخشنامه ها محرمانه است؟

خدائیان اظهار نمود: یکی از راه های مبارزه با فساد این است که مردم را از حقوق خود و همین طور خدماتی که دستگاهها باید به مردم عرضه کنند، آگاه نماییم و این امر نقش موثری در پیش گیری از مفاسد خواهد داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور لزوم پیگیری و اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را مورد پیگیری قرار داد و اظهار داشت: در این قانون قید شده که جز در موارد استثنایی، اطلاعاتی که در نهادها و ادارات وجود دارد محرمانه نیست و اگر شخصی تقاضا کرد باید در اختیار او گذاشته شود و اگر در اختیار او گذاشته نشد، حق شکایت دارد و طریقه شکایت و پیگیری آن در این قانون تشریح شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش سوءجریانات و موارد فساد به سازمان بازرسی اظهار نمود: در ماده ۱۴ قانون ارتقاء سلامت اداری و همین طور در قانون تشکیل سازمان بازرسی، تصریح شده که حسابرسان، حسابداران، حفاظت ها، حراست ها و مسئولان بازرسی اگر به سوءجریان و موارد فساد برخورد کردند که رسیدگی به آن جز وظایف سازمان بازرسی است باید اعلام کنند و در صورت عدم اعلام، استنکاف از انجام وظیفه است و مجازات دارد.

خدائیان اظهار داشت: اگر در یک اداره ای موارد فساد زیاد است و همکاران ما در بازرسی های خود به موارد مشهود سوءجریان رسیدند، ضمن اعلام سوءجریانات، باید ترک فعل مسئولان آن اداره هم گزارش شود.

عضو شورای عالی قوه قضاییه از مدیران دفاتر مدیریت عملکرد و رسیدگی به شکایات دستگاه های اجرائی بعنوان چشم و گوش دستگاه های نظارتی یاد کرد و اظهار داشت: این همکاری باید تنگاتنگ و به گونه ای باشد که اگر مورد فساد یا سوءجریانی وجود داشت بموقع گزارش شود تا در همان ابتدا جلوی آنرا گرفته شود و زمینه سالم سازی و حسن جریان امور فراهم شود.

خدائیان در آخر بیان کرد: ممکنست اقدامی در اداره ای صورت گیرد که ظاهر قانونی داشته باشد؛ اما به گونه ای اجرا شود که سوءجریاناتی در پی داشته باشد؛ پس اگر به وظیفه خود عمل نکنیم و خسارتی به بیت المال وارد و زمینه نارضایتی مردم فراهم گردد، اساسا نزد خداوند متعال باید پاسخگو باشیم.





منبع:

1400/10/17
22:28:14
5.0 / 5
705
تگهای خبر: ثبت , خدمات , دستگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت