تركی:

اجرای طرح مقابله با كشف حجاب در خودرو مورد حمایت دستگاه قضایی است

اجرای طرح مقابله با كشف حجاب در خودرو مورد حمایت دستگاه قضایی است به گزارش علم عدل دادستان نظامی استان تهران اظهار داشت: كشف حجاب و نرمال سازی بی حجابی، عملی مغایر با قانون شمرده می شود.


به گزارش علم عدل به نقل از مهر، غلامعباس ترکی دادستان نظامی استان تهران درباره ارسال پیامک های کشف حجاب اظهار نمود: این پیامک ها حاوی مطالب مربوط به کشف حجاب در داخل خودرو است که توسط دوربین های ترافیکی گوناگون در سطح شهر ثبت و ضبط شده و یا طبق گزارش های مأموران قانونی مستند شده است، این طرح با همکاری و مشارکت مردم اجرا می شود. وی ادامه داد: در مواردی که گزارش آنها توسط پلیس یا افرادی که دراین زمینه دارای مسئولیت های قانونی هستند اعلام می شود، ممکنست در میان ده ها و صدها پیامکی که ارسال می شود، اشتباهی رخ دهد و ما آنرا رد نمی کنیم؛ گزارش ضابطان بااینکه واجد آثار قانونی می باشد لیکن پلیس منطبق با اهداف این طرح، پیامک مرحله اول را فقط جهت هشدار به مالک ارسال می کند و در مرحله دوم نیز به اخطار و توجیه و ستاندن تعهد اکتفا می کند، پس این مراحل اولیه معمولاً به توقیف خودرو و احضار شهروندان منجر نمی گردد. دادستان نظامی استان تهران اظهار داشت: اما در مرحله سوم و در صورت تکرار، پلیس مراتب توقیف خودرو را در سامانه ثبت و اخطاریه لازم را برای مالک خودرو ارسال می کند و در مرحله چهارم متخلف علاوه بر توقیف خودرو با تشکیل پرونده به مرجع قضائی نیز معرفی خواهد شد، معتقدیم مالکان قانونی همیشه باید به این مساله واقف باشند که مسئولیت قانونی استفاده کننده خودرو به ایشان نیز برمی گردد.
حفظ کرامت انسانی شهروندان در دستور کار است ترکی اشاره کرد: از پروسه اقدامات پلیس بازدید و جلساتی را با مسئولان این امر برگزار کردیم و تاکید شد در اجرای مطلوب مقررات قانونی و دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی شهروندان، نکاتی را مد نظر قرار دهند. وی با اشاره به اجرای مطلوب پروسه طرح ناظر اظهار داشت: دراین زمینه نکاتی مدنظر است، اول اینکه باتوجه به احتمال بروز خطا، توقیف خودرو و اعمال مقررات قانونی باید با روش یکسان در یک پروسه دقیق و شفاف صورت گیرد و توقیف خودرو قابل اعتراض و تجدیدنظر باشد؛ یعنی همان گونه که تصمیم یک قاضی قابل اعتراض است، اگر دراین زمینه هم تخلفی تشخیص داده شود؛ چنانچه مالک یا متصرف قانونی دفاعیات یا توضیحاتی داشته باشد باید استماع و بررسی دوباره صورت گیرد. وی افزود: رسیدگی به اعتراض و دفاعیات از این حیث مهمست که حق دفاع و کرامت انسانی شهروندان مورد رعایت قرار گیرد، پس پیش بینی پروسه رسیدگی مجدد به اعتراض ها یکی از موضوعاتی است که به آن تاکید داریم؛ علاوه بر آن پروسه توقیف خودرو و رسیدگی به اعتراضات باید با سرعت لازم صورت گیرد، به نحوی که کسب وکار شهروندان با اختلال مواجه نشود. کشف حجاب و نرمال سازی بی حجابی مخالف با ارزش ها است دادستان نظامی استان تهران اظهار داشت: موارد شکایت شهروندان از اجرای این طرح کمتر از یک درصد بوده و بخش زیادی از مراجعات مردم که مدعی خلاف واقع بودن گزارش ها هستند به موضوع صحت سنجی طرح های ناظر و کیفیت و مدت توقیف خودرو مربوط می شود و بدین جهت روش و ملاک انتخاب گزارش دهندگان، آموزش مستمر آنان، نظارت بر اتقان گزارش ها و کوتاه تر شدن مدت توقیف و پروسه بررسی ها حائز اهمیت است؛ بنظر می رسد نحوه ثبت و مستندسازی تخلف با بهره گیری از نرم افزارهای مناسب قابل ارتقا است کاملاً روشن است که ارتقای کیفیت اجرای طرح، افزایش مراکز رسیدگی در تهران شهرهای بزرگ و فراهم شدن بستر و امکان ثبت اعتراض مجازی از مراجعات حضوری یا تراکم مراجعین خواهد کاست و در نتیجه سبب رعایت بیشتر دستورالعمل های های بهداشتی و رضایتمندی بیشتر مردم خواهد شد. دادستان نظامی استان تهران اضافه کرد: اکثریت قریب به اتفاق مردم معتقد و ملتزم به مبانی دینی و اخلاقی بوده و خواهان تامین بستر مناسب برای برقراری امنیت اجتماعی هستند. طرح ناظر هم با مشارکت فعال مردم و نظارت دستگاه قضائی در حال اجرا است؛ با این وجود چنانچه اشکالاتی در فرآیندها وجود داشته باشد، کیفیت اجرای آن قابل اصلاح است. خودرو حریم خصوصی نیست و کشف حجاب و نرمال سازی بی حجابی، عملی مخالف با ارزش ها و هنجارهای جامعه و مغایر با قانون شمرده می شود، پس پلیس در اجرای کلی این طرح مورد حمایت دستگاه قضائی است. ترکی اشاره کرد: البته معتقدیم همزمان با برخوردهای قانونی، اقدامات نرم فرهنگی با بهره گیری از فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی نیز مورد توجه بیشتر متولیان فرهنگی قرار گیرد. دادسرای نظامی با بازدیدهای منظم از مراکز مختلف انتظامی و اعمال نظارت لازم، با رویکرد پیشگیرانه و فعال ضمن حفظ اقتدار پلیس، به دنبال تحکیم قانونمداری و افزایش رضایتمندی مردم است.


منبع:

1399/08/22
12:49:38
5.0 / 5
1731
تگهای خبر: اسلامی , پرونده , پلیس , ثبت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت