نماینده وزیر علوم تشریح كرد

مراحل اجرای طرح ساماندهی مراكز آموزش عالی

مراحل اجرای طرح ساماندهی مراكز آموزش عالی به گزارش علم عدل نماینده ویژه وزیر علوم در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی ضمن تشریح مراحل اجرایی طرح ساماندهی این مراكز تصریح كرد: این طرح در سه فاز ادغام كمی، تجمیع كیفی و تبدیل تخصصی مؤسسات و پیاده سازی طرح های هشت گانه آمایش آموزش عالی قابل انجام و اجرایی خواهد بود.


به گزارش علم عدل به نقل از ایسنا، دکتر حسین رحیمی مشاور و نماینده ویژه وزیر علوم در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی در جلسه ۲۴۹ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستور اول جلسه «انطباق آمایش آموزش عالی در فراخوان شهریور ۹۹» به عرضه گزارشی از عملکرد وزارت علوم در زمینه اجرای طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی پرداخت.
ایشان در ادامه به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درمورد آمایش آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: بر این اساس وزارت علوم به منظور ساماندهی واحدهای آموزش عالی، می تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقه ای و منجر به کاهش هزینه های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.
مشاور وزیر علوم افزود: ساماندهی رشته ها همزمان با طرح مأموریت گرایی و متناسب سازی رشته ها با نیازها که از ملزومات جذب هیأت علمی است، در فاز بعدی برنامه ریزی و اجرایی می شود.
دکتر رحیمی با اشاره به مراحل انجام طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی اظهار داشت: این طرح در سه فاز منع یا محدودسازی گسترش کمی و اهتمام به ارتقای کیفی، ادغام کمی، تجمیع کیفی و تبدیل تخصصی مؤسسات و پیاده سازی طرح های هشت گانه‌ی آمایش آموزش عالی قابل انجام و اجرایی خواهد بود.
دکتر رحیمی، عدم لزوم ادامه فعالیت مؤسسه به صورت مستقل، تعدیل شاخص تعداد دانشجو به یکصد هزار جمعیت استان ها در سطح کشور، وضعیت جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهرها و نواحی مختلف استان، واقع بودن در یک استان و... را بعنوان مهم ترین عوامل مؤثر در تجمیع و الحاق نام برد.
مشاور وزیر علوم اضافه کرد: آمار دانشگاه ها و مؤسسات پس از تجمیع و ادغام، ۲۹ دانشگاه مستقل و ۴۲ مؤسسه است.
وی اظهار داشت: درمورد ساماندهی دانشگاه ها تقسیم کار ملی و استانی صورت گرفته که در تعداد کمی از استان ها گروه های علمی و رشته های تحصیلی با مأموریت گرایی ترکیب شده و همچنان باید کار سنگینی در این خصوص صورت گیرد.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه مقرر شد مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیأت های اجرایی جذب دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مورد تأیید طرح آمایش آموزش عالی را جهت بررسی و تأیید به هیأت عالی جذب معرفی کنند.
در قبل از دستور این جلسه در مورد مبحث "الزام شرکت در فراخوان جذب سرباز هیأت علمی پس از اتمام طرح" بحث و بررسی گردید.
سپس دکتر محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم به طرح تأمین عضو هیئت علمی دانشگاه ها برای مناطق محروم اشاره نمود.
در ادامه جلسه مقرر شد جلسه ای با هیأت مرکزی جذب به منظور بررسی این مورد و عرضه راهکار تشکیل گردد و ظرف دو هفته آینده نتیجه آن اعلام گردد.
همینطور دکتر کی نژاد ضمن درخواست انطباق طرح آمایش با بیان نیاز دانشگاه ها در شهریور ماه ۹۹، به عرضه توضیحاتی درمورد گزارش های مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم برای طرح آمایش و وارد نشدن در فاز اجرا پرداخت.
دکتر جواد محمدی دبیر هیأت عالی جذب هم در سخنان کوتاهی بر هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بر اجرایی سازی آمایش آموزش عالی تاکید کرد و اظهار داشت: لزوم دارد که دانشگاه آزاد اسلامی گزارش آمایش آموزش عالی این دانشگاه را در حوزه جذب اعضای هیأت علمی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عرضه و در نهایت طرح نهایی به هیأت عالی جذب و یا ستاد نقشه جامع علمی کشور ارسال شود.
همینطور دکتر بیژن رنجبر قائم مقام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی و کیفی سازی در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می شود، اظهار داشت: در یک سال گذشته عضویت هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت استانی انجام شده که این مورد در جهت آمایش آموزش عالی صورت گرفته است.



1399/03/25
14:27:03
5.0 / 5
2035
تگهای خبر: اسلامی , خدمات , دانش , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت