در جلسه شورای تحول علوم انسانی؛

سرفصل دوره كارشناسی ارشد رشته روانشناسی اسلامی تصویب گردید

سرفصل دوره كارشناسی ارشد رشته روانشناسی اسلامی تصویب گردید علم عدل: سرفصل دوره كارشناسی ارشد رشته روانشناسی اسلامی تصویب گردید.


به گزارش علم عدل به نقل از ایسنا، جلسه ۱۷۹ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه، ۱۹ خرداد به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل و با حضور دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا انجام شد.
در ابتدای این جلسه دکتر حداد عادل طی سخنانی با اشاره به شیوع کرونا در جهان و بی­ سابقه خواندن اتفاقات پیش آمده در دنیا اظهار داشت: کرونا و وقایع اخیر آمریکا، که دنیا را تحت تاثیر قرار داده است هر کدام ابعاد گوناگونی از منظر علوم انسانی دارند که باید به­ طور جداگانه به هر کدام از آنها پرداخته شود.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی سخنانی اظهار داشت: کار شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، حرکت دادن علوم انسانی در راه مفید و موثر و دانش بومی بوده که این کار بسیار مهم، مطالبه مقام معظم رهبری و فلسفه وجودی شورای تحول است.
وی اضافه کرد: باتوجه به نگاهی که حضرت آقا در دیدگاه تحول گرایانه دارند، قاعدتاً در حوزه علوم انسانی نیز توقع یک تحول بزرگ را دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه تحول بزرگ نیاز به یک مسیر موثر و محسوس و در عین حال تدبیر شده است و نیازمند یک بازبینی در روش های کنونی است، اظهار داشت: بهتر است نگاه مجددی به روش هایی که در تحول دنبال کردیم داشته باشیم و البته هم اکنون این روش ­ها با وجود ۱۷ کارگروه تخصصی ساز و کار مناسبی نیز پیدا کرده است ولی برای تحول در علوم انسانی کافی نیست. تحول در علوم انسانی در درجه اول یک تحول بزرگ در فکر و اندیشه اصحاب علوم انسانی است.
دکتر عاملی با بیان اینکه، در کنار حفظ روش ­های کنونی باید یک مسیر متفاوتی از مسیری که علوم انسانی و علوم اجتماعی با محوریت غرب دارد، را طی نماییم، افزود: بعضی از روش ­های قدیمی ما روش مناسبی نبوده و نیاز به تفکر و بازبینی در روش کار دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: مسائل دنیای غرب در دوران تجدد به سمت پسا تجدد رفت و پسا تجدد نیز پاسخ منسجمی نداشت و فقط اعتراض به تجدد بود، پس نتوانسته رویکرد جدیدی را برای جامعه غرب فراهم آورد و اساسا رویکرد برخاسته از دین مبین اسلام که ناظر بر حقایق هستی و حقایق در رابطه با انسان است می­تواند این مسیر را برای ما روشن کند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: نگاهی که در جوامع غربی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی حاکم است به سمت سکولاریزم، نسبیت گرائی ارزشی و تکثرگرایی رفته، بدین سبب خیلی از وقایعی که در جامعه غرب اتفاق می­افتد ناشی از همین مسیری است که طی کرده است. در کنار حفظ روش­ های کنونی باید یک مسیر متفاوتی از مسیری که علوم انسانی و علوم اجتماعی با محوریت غرب دارد، را طی نماییم بعضی از روش­های قدیمی ما روش مناسبی نبوده و نیاز به تفکر و بازبینی در روش کار دارد.
وی با اعلان اینکه مسائل دنیای غرب در دوران تجدد به سمت پسا تجدد رفت، افزود: پسا تجدد نیز پاسخ منسجمی نداشت و فقط اعتراض به تجدد بود، پس نتوانسته رویکرد جدیدی را برای جامعه غرب فراهم آورد و اساسا رویکرد برخاسته از دین مبین اسلام که ناظر بر حقایق هستی و حقایق در رابطه با انسان است می­تواند این مسیر را برای ما روشن کند.
تغییرات نشست ها و کارهای پژوهشی به علت کرونا
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: در دوران کرونا مهمترین تغییری که روی داده این است که فضای مجازی در حوزه نشست ­ها و فعالیت­ های پژوهشی امکان فوق العاده ­ای را در اختیار ما گذاشته است که ما قبلا از آن غافل بودیم.

وی اضافه کرد: با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی می­توانیم برنامه­ هایی با حضور استادان سراسر کشور تدارک ببینیم تا در آنجا برنامه ­ها، فعالیت ­های صورت گرفته و همین طور اقدامات پیشنهادی شورای تحول، مورد ارزیابی و باز اندیشی قرار گیرد.

بررسی سرفصل دوره کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی

پس از سخنان دکتر سلیمی، ادامه بررسی سرفصل دوره کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی در دستور کار قرار گرفت و حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گزارشی دراین زمینه ارائه کرد.

در این برنامه درسی که باتوجه به نظرات و پیشنهادهای اعضا در جلسات گذشته بازنویسی و ویرایش شده است، مواردی مانند اضافه شدن درس نفس در حکمت اسلامی و درس فطرت در درس انسان شناسی، مبانی ارزش ­شناسی و معرفت شناسی در درس مبانی روانشناسی اسلامی و اضافه شدن سه سرفصل به درس قرآن و حدیث و اضافه شدن مبانی ارزش ­شناسی و معرفت ­شناسی در دروس روانشناسی اسلامی... یاد شده قرار گرفته است.

همچنین در این گزارش اولویت پذیرش در این رشته برای طلاب، توجه به درس علم النفس در دروس جبرانی، توجه به توانایی فارغ التحصیلان و نگاه تاریخی در دروس تاریخ و مکاتب روانشناسی (جبرانی) و مبانی روانشناسی اسلامی(تخصصی) و فلسفه روانشناسی (تا حدودی) و نفس در حکمت اسلامی ذکر شده است.

پس از ارائه این گزارش حداد عادل در سخنانی درباب اهمیت این رشته اظهار داشت: در بین علوم انسانی دو علم روانشناسی و جامعه شناسی، با مبانی معنوی و دینی در مواجهه هستند.

وی اضافه کرد: روانشناسی مبتنی بر مبانی دینی، بر پایه اعتقاد به تجرد روح و قائل شدن به حقیقتی در انسان شکل می­گیرد در حالی که در روانشناسی جدید کاری به ذات و مبنا و تجرد و مادی و غیرمادی ندارند و با انسان مانند اشیاء در علم فیزیک رفتار می­ کنند.

حداد عادل اظهار داشت: این همچون مواردی است که تباین آن با مظاهر معنوی ظهور و بروز دارد در جامعه شناسی هم به شکل دیگری این تباین مطرح است.
رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: از وقتی که روانشناسی غربی در نظام آموزش عالی کشور ما وارد شده، کسی در دانشگاه­ های ما جرات نکرده که به روانشناسی دیگری، به پایه مبانی دیگری از این علم ورود پیدا کند.
وی اضافه کرد: روانشناسی مبتنی بر مبانی دینی، بر پایه اعتقاد به تجرد روح و قائل شدن به حقیقتی در انسان شکل می­گیرد در حالی که در روانشناسی جدید کاری به ذات و مبنا و تجرد و مادی و غیرمادی ندارند و با انسان مانند اشیاء در علم فیزیک رفتار می­ کنند.
وی با اعلان اینکه طرح درسی با عنوان روانشناسی اسلامی، اتفاق بسیار مبارکی است که پس از چهل دهه ما جرات کردیم در زمینه روانشناسی اسلامی وارد شویم، اضافه کرد: این اتفاق مثل جوانه مبارکی است که باید آنرا قدر بدانیم و نقصها آنرا اصلاح کرده و در اجرای آن جدی باشیم تا هم کتاب­هایش تالیف شود و هم استادهای مسلمان جرات پیدا کنند این مباحث را مطرح کنند و تلاش در جهت راه­ اندازی دوره دکتری این رشته را داشته باشیم.
حداد عادل با اعلان اینکه تالیف کتب درسی رشته روانشناسی اسلامی بسیار حائز اهمیت می باشد بیان کرد: باید ضمن انتخاب مولفی شایسته برای تالیف کتب در این رشته، نظارت دقیق و جدی در زمینه سرفصل ­های دروس نیز صورت گیرد.

پس از این سخنان اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: تنظیم آیین­ نامه برای اولویت­ های پذیرش توسط کارگروه و ارائه آن به شورای تحول، ارائه درس بررسی و نقد نظریه­ های روانشناسی و درس روش ­شناسی در دروس تخصصی، بررسی صلاحیت ­های تخصصی اساتید در این رشته، اصلاح محتوای درس نفس در حکمت اسلامی، ادغام سه درس فلسفه روانشناسی با رویکرد اسلامی، مبانی روانشناسی اسلامی و نفس در حکمت اسلامی در دو درس به نام روانشناسی اسلامی ۱و۲، ضعف در بخش مهارت ­آموزی دانشجویان، غلبه رویکرد فردگرایی در ارائه دروس.

پس از اظهار نظر اعضا و جمع بندی دکتر حداد عادل سرفصل دوره کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی با رأی مثبت اعضاء به تصویب رسید.





منبع:

1399/03/24
14:36:45
5.0 / 5
2110
تگهای خبر: اسلامی , تاریخی , ثبت , حكم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت