رونمایی از دو اثر آیت الله محقق داماد درباره جهل مقدس

رونمایی از دو اثر آیت الله محقق داماد درباره جهل مقدس به گزارش علم عدل دو اثر آیت الله سید مصطفی محقق داماد طی نشستی با عنوان «شب روشنگری دینی» در بنیاد موقوفات افشار رونمایی گردید.


به گزارش علم عدل به نقل از خبر آنلاین دو كتاب «فاجعه جهل مقدس» و «در دادگاه جهل مقدس» اثر آیت الله سید مصطفی محقق داماد طی نشستی با عنوان «شب روشنگری دینی» در بنیاد موقوفات افشار رونمایی گردید. دكتر سیدمصطفی محقق داماد در این مراسم اظهار داشت: آنچه كه دانش و علم در جهان است و تمام خدماتی كه بشر امروز از علم می بیند، معلول جهل است. اما كدام جهل؟ جهلی كه فرد در آن متوجه باشد كه جاهل است. خانم دكتر اعوانی چه خوب از قول سقراط فرمودند كه خردمند است كسی كه می داند كه نمی داند. چون كه آنچه تابحال در پزشكی و تكنولوژی پیشرفت شده از جانب جاهلانی بوده كه متوجه جهل خود بودند.
وی ادامه داد: جهلی كه در آن انسان به جهلش توجه دارد یا همان «جهل بسیط» یك نعمت است. این جهل خوبی است اما امان از جهلی كه انسان نداند جاهل است. زمانی فكر می كردم مغول ها خیانت زیادی كردند، خون زیادی ریختند و فاجعه آفریدند. اما اینها در مقطعی احساس كردند كه نمی دانند. ازاین رو خواجه طوسی را به استخدام درآوردند و خدماتی كه در دوره مغول شد، پس از آن بود كه اینها فهمیدند چیزی نمی دانند. این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امان از زمانی كه مدیریت جامعه به دست كسانی باشد كه جاهلند و ندانند كه جاهلند. خدایا آن روز را برای هیچ ملتی نیاور. چون كه روزگاری تلخ تر از این برای ملت وجود ندارد كه عده ای جاهل توجه نداشته باشند كه جاهلند. از این بدتر و فاجعه آفرین تر زمانی است كه كسانی جاهل باشند و ندانند جاهلند و این جهل خویش را به خدا ببندند و برای خدا جاهلی كنند و به نام خدا خون ریخته و سرببرند. وی اظهار داشت: گوش دهید! الان صدای بچه هایی را می شنوید كه در منطقه خاورمیانه سر پدرانشان را جلو چشمانشان می برند و مادرانشان را به نام خدا برده می كنند؛ جاهلانی كه گرفتار جهل اعتقادی هستند. تمام ایدئولوژی های خطرناك شرقی همین بود، مگر نه این بود؟ ایدئولوژی های شرقی فاجعه آفرین جهلی بود كه با اینكه به نام خدا یا مقدس نبودند ولی خطرناك بودند. همین ایدئولوژی اگر بُعد قدسی پیدا كند چه می شود؟ محقق داماد در توصیف صحنه های فاجعه عاشورا، اضافه كرد: (شمر) نشست روی سینه سیدالشهداء(ع) و گفت می دانم تو چه كسی هستی ولی برای خدا سرت را می برم. من در نوشته هایم نقل كردم كه ابن عباس گفت در حجر اسماعیل مكه نشسته بودم دیدم فردی دولا دولا آمد و لباس احرام خویش را نشان داد و گفت پس از طواف متوجه شدم قطره خون پشه ای به احرامم بوده، طوافم چه می شود؟ گفتم اشكالی ندارد، تو كه هستی؟ گفت من «شمر بن ذی الجوشنم» گفتم نامرد سر پسر پیغمبر را بریدی تردید نكردی حالا برای خون پشه بر احرامت تردید می كنی؟! گفت ساكت باش! من برای خدا او را سر بریدم. به وظیفه شرعی ام عمل كردم. وی بیان كرد: خانم ها! آقایان! بعنوان یك طلبه كوچكی كه عمرش را در الهیات صرف كرده از من بشنوید. از من بعنوان یك موعظه یا پیشنهاد، الهیات را كم نگیرید و معرفت داشته باشید. حتی خدای بدون معرفت را بی ارزش شمارید. به جای اعتقاد، فكر بنشانید و دیگر نگویید، «من معتقدم» بلكه بگویید، «من چنین فكر می كنم». اگر بگویید «من چنین فكر می كنم» با دیگری هم گفت و گو خواهید كرد، اما اگر بگویید «من معتقدم» دیگر با كسی گفت و گو نمی كنید و كسی هم با شما گفت و گو نخواهد كرد. محقق داماد اظهار داشت: من سالهای زیادی است كه وقت و عمرم را روی روشنگری و مبارزه با «جهل مقدس» گذاشتم. اما در این راه «متُد» برای خود انتخاب نكردم. این كاری بی متد است. هر جا شد متفرقاتی می نویسم كه هیچكس نداند چه می كنم. چند سال قبل در چارچوب تفسیر قرآن دو جلد كتاب درآوردم كه نامش را «روشنگری دینی» گذاشتم. چندین چاپ از این دو جلد كتاب منتشر گردید و افرادی فكر كردند كه تفسیر قرآن نوشته ام. واقعا هم تفسیر قرآن بود اما اگر اهل فن بخوانند می دانند چه چیزی را در آن كتاب در سایه تفسیر قرآن دنبال كرده ام. وی بیان كرد: دو جلد كتاب «فاجعه جهل مقدس» در حقیقت جلدهای سوم و چهارم همان كتاب روشنگری دینی هستند. كتاب های دیگر من مانند «نظریه عمومی شروط» متُد دارد اما این كتاب ها به خصوص بی متد هستند. بهرحال، بازهم از همه عزیزانی كه به بنده منت گذاشتند تشكر می كنم. /6262

1398/06/27
22:31:52
5.0 / 5
4371
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت