بزرگ ترین مبنای همبستگی دو ملت ایران و عراق

بزرگ ترین مبنای همبستگی دو ملت ایران و عراق علم عدل: از آنجائیكه قیام امام حسین (ع) پیش از اینكه یك رخداد اسلامی و دینی باشد، نگرش انسانی است، بدین جهت وجود آموزه های انسانی در حركت امام حسین (ع) می تواند محور اتحاد وهمبستگی انسانها در سراسر جهان باشد.



توجه به نكته آموزه های انسانی می تواند امام حسین (ع) را محور وحدت انسان های آزادی خواه كه به دنبال برقراری اتحاد، انصاف و عدالت هستند قرار دهد؛ فارغ از اینكه در این زمینه دین و آیین را محور عدالت و انسانیت تعریف نماییم. اما همین كه امام حسین (ع) محور رویكردهای اخلاقی، اجتماعی و مبارزاتی هستند نشان دهنده این است كه خیلی از ملت ها و انسان ها از این رویكرد حضرت سید الشهدا (ع) نه بعنوان یك رخداد دینی، بلكه بعنوان یك روایت انسانی اقتباس و بهره برده اند بدین جهت این امر نقطه متمایز و محوری تلقی می شود كه در تحلیل عاشورا می تواند مورد وحدت انسان ها از هر دین وآیین ومذهبی، قرار بگیرد.

با كمی تأمل در مراسم پیاده روی اربعین، كه همه ساله برگزار می گردد می توان دید كسانی كه در این اجتماع بزرگ شركت می كنند تنها از میان شیعیان و حتی مسلمانان تنها نیستند وگاه نسبتی هم با وجه اسلام ندارند بلكه بخاطر وجود محبت حضرت سید الشهدا (ع) و عشق و علاقه به ایشان در این پیاده روی حضور دارند بدین جهت پیامبر اكرم (ص) فرمودند: "محبت حسین در قلب مؤمنین خاموش شدنی نیست" از این روی در اجتماع بزرگ اربعین، اندیشه ها، رویكرد ها و اشخاصی با افكار مختلف دیده می شوند كه همراه این موج انسانی شده اند و همه این اتفاقات، نشاُت گرفته از نمایش رفتار اخلاقی امام حسین (ع) در روز عاشورا است.

حضرت سید الشهدا (ع) با قیام خود یك جامعه تاریخی را تعریف كردند كه صرفا معطوف به جامعه سال ۶۱ مدینه و جهان اسلام آن زمان نبود پس ایشان با این اقدام تاریخ را تربیت كرد؛ با عنایت به تصرف حضرت سید الشهدا (ع) در تاریخ، امروزه هرچه شناخت ها افزایش می یابد طرفداران حضرت نیز بیشتر می شوند و مراسم پیاده روی اربعین نیز مصداق بارزی از این مهم می باشد.
باید اظهار داشت كه در واقعه عاشورا جنگ نظامی مطرح نبود، بلكه جنگ بر سر اراده ها بود، از ین جهت، رویارویی ۷۲ نفر با خیل عظیمی از افراد، منطقی به نظر نمی رسد كه مصداق بارز آن نیز جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس است كه با اراده به ثمر رسید برای اینكه ۲۳ كشور از سراسر دنیا در مقابل كشورمان ایستاده بودند.

امروزه نیز چنین خصیصه ای در میان افرادی كه تحت تاثیر آموزه انسانی امام حسین (ع) هستند وجود دارد كه حضور پرشور مردمی در مراسم پیاده روی اربعین تائیدكننده این مطلب است.

بر این اساس است كه ما باید از همایش وگردهمایی ملیونی اربعین، آموزه ها ورهنمودهای امام حسین ع ودیگر امامان معصوم علیهم السلام را به نه تنها شیعیان ومسلمانان، بلكه به تمام رهجویان وآزادیخواهان جهان از هر ملیت واعتقادی، آموزش داده واز ایت تجمًع عظیم، كمال بهره برداری را بكنیم.

در این راستا همبستگی ملتها، خصوصاً دو ملًت ایران وعراق، از اهمیت والایی برخوردار می باشد.

از حاشیه های زیبای اربعین سال گذشته، فراگیر شدن شعار «الحسین یجمعنا» بود كه به شكل گسترده ای در بین زوار اربعین حسینی مورد استقبال قرار گرفته بود.

شعار «الحسین یجمعنا» (حسین، وحدت بخش ما می باشد) نخست بعنوان یك حركت خودجوش مردمی، در شبكه های اجتماعی ودر پی انتشار شایعاتی در خصوص احتمال كاهش حضور زوار ایرانی در اربعین سال پیش كه به سبب نوسانات ارزی كه با آن درگیر بوده ومی باشند، منتشر شد.

این شعار به تدریج در شبكه های اجتماعی تبدیل به یك كمپین گردیده و خیلی از شهروندان عراقی با تصویر و ویدئوهایی خطاب به زوار ایرانی پیام دادند كه هیچ چیز نمی تواند دو ملت ایران و عراق را از هم جدا كند و اربعین حسینی فرصت مجدد همبستگی دو ملت خواهد شد.

این كمپین ها به سرعت در درون جمهوری اسلامی ایران وملًت نیز نفوذ كرده ومورد توجه كاربران ایرانی قرار گرفت و آنها نیز به این اعلام همبستگی های ملت عراق پاسخ مثبت دادند.

برهمین اساس نیز با وجود حساسیت ها وفعالیت اتاق فكرهای دشمن، پیشنهاد می گودد كه امسال نیز این شعار، محور حركت اربعین حسینی قرار گیرد.

شعارهای همبستگی بین دو ملت ایران و عراق در قالب شعار (الحسین یجمعنا) به شكل گسترده ای در سال قبل در راه نجف به كربلا كه به «طریق یاحسین (ع)» شهرت یافته و همین طور در داخل شهر كربلا و دیگر مسیرهای حركت زوار، تجلی شایان توجهی یافته بود.

بعضی از زوار اربعین حسینی به صورت خودجوش پلاكاردهایی تحت عنوان «الحسین یجمعنا» را به كوله پشتی های خود زده و در راه حركت می كردند تا دیگر زوار را به لزوم این وحدت و همدلی بین دو ملت همسایه، گوشزد كنند.

خیلی از موكب های ایرانی كه در مراسم خدمتگزاری به زوار در مراسم اربعین در عراق حضور یافته بودند، این شعارها را بر سر درب موكب های خود زده بودند و در مقابل موكب های عراقی نیز در امتداد این شعار، پلاكاردهایی با پیام های وحدت و همدلی بین دو ملت به رشته تحریر در آورده بودند.

بیاد دارم كه در راه هنكام حركتم در بین خیل زوار، به عزیزان ایرانی سفارش می كردم كه هنگام خداحافظی از موكب میزبان، دسته جمعی شعارهایی در خصوص تشكر وسپاس از میزبانان عراقی را سر می دادند.

علاوه بر این، پلاكاردهایی، در برگیرنده سفارش های اخلاقی و عبادی نیز از جلوه های جالب توجه مراسم سال پیش بود كه چند سالی است بعضی از زوار برای عمق بخشیدن به ابعاد اخلاقی، انسانی و عبادی زیارت اربعین، آنرا بر كوله پشتی های خود برای مشاهده آن توسط دیگر زوار، آویزان می كنند.

بعضی از این پلاكاردها، شامل پیام هایی درباب لزوم احترام والدین یا نماز اول وقت و یا حفظ نظافت و متبلور شدن اخلاق حمیده در روزهای اربعین حسینی است.

در همین راستا بعضی از زوار ایرانی نیز از این گونه پلاكاردها را با عنوان ظهور امام عصر (عج) بر كوله های خود الصاق كرده بودند.

درانتها تاكید می نمایم كه امام حسین (ع)، بزرگترین مبنای مشترك در كارهای فرهنگی است كه نه تنها شیعیان بلكه پیروان ادیان دیگر مانند ارامنه و یهودیان ومسیحیان ودیگر ادیان ومذاهب الهی، نیز به این شخصیت احترام می گذارند و به وجود او افتخار می كنند.

راهپیمایی عظیم وملیونی اربعین، تبلور این اتحاد وهمبستگی ویكپارچه گی انسانها، فارغ از دین ومذهب آنان می باشد كه خود نشانگر نفوذ حركت وقیام امام حسین ع در قلب وسلولهای جهانیان دارد.

زوار ایرانی نیز از این گونه پلاكاردها را با عنوان ظهور امام عصر (عج) بر كوله های خود الصاق كرده بودند. درانتها تاكید می نمایم كه امام حسین (ع)، بزرگترین مبنای مشترك در كارهای فرهنگی است كه نه تنها شیعیان بلكه پیروان ادیان دیگر مانند ارامنه و یهودیان ومسیحیان ودیگر ادیان ومذاهب الهی، نیز به این شخصیت احترام می گذارند و به وجود او افتخار می كنند.

راهپیمایی عظیم وملیونی اربعین، تبلور این اتحاد و همبستگی و یكپارچه گی انسانها، فارغ از دین ومذهب آنان می باشد كه خود نشانگر نفوذ حركت وقیام امام حسین ع در قلب وسلول های جهانیان دارد.


منبع:

1398/06/24
15:56:43
5.0 / 5
4793
تگهای خبر: آزادی , اسلامی , پیامبر , ثبت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت