واكنش معاون رئیس قوه قضائیه به سخنان روحانی، اشتباه خویش را بگویید

واكنش معاون رئیس قوه قضائیه به سخنان روحانی، اشتباه خویش را بگویید علم عدل: معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به اینكه به معصومین، اعتراض، نقد و اشكال نمی توان وارد كرد، اظهار داشت: این عمل نه عقلا و نه شرعا جایز نیست و این مساله بر همه مومنین روشن و مسلم است كه كفر است.


به گزارش علم عدل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین دكتر هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه با تاكید بر عدم امكان نقد بر معصومین علیهم السلام اظهار داشت: تعجب ما و همه مردم این است كه چرا یك روحانی تحصیل كرده این حرف را می زند و به چرایی این مساله در محل خود باید پاسخ دهد. وی خاطرنشان كرد: اگر در بیان این جمله از جانب گوینده اشتباهی رخ داده است، بهتر است هرچه زودتر و به صراحت اشتباه بودن گفته خویش را اعتراف كنند. صادقی با اشاره به پشتوانه استدلالی اشتباه بودن امكان نقد به معصومین خاطرنشان كرد: دلایل بسیار عقلی و شرعی و نقل بر اشتباه بودن این مساله وجود دارد كه به بعضی از آنها اشاره خواهیم كرد. وی با طرح این سوال كه معیار نقد چیست و باید برای نقد كردن فكر و منطقی صحیح وجود داشته باشد، تصریح كرد: این معصومین هستند كه اشتباه نمی كنند، كامل ترین عقل و منطق را دارند و ایشان هستند كه عاری از خطا و اشتباهند، پس چرا آنها را نقد می كنید؟معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار داشت: این بی معناست كه كسی كه مصون از خطا و اشتباه است را نقد نماییم و این منطقی ترین جواب این مساله است. ایشان در ادامه بحث خود به آیات قرآن كریم اشاره نمود و اظهار داشت: در هیچ جای قرآن نمی بینیم كه اجازه انتقاد به پیامبر صلی الله ضد و آله داده شده باشد و خداوند در قرآن در آیه معروف اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولی الامر منكم تاكید دارد كه از خدا و رسولش باید اطلاعت كنید و در این صورت نقد دیگر مفهوم پیدا نمی نماید. حجت الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به آیات مختلف از قرآن كریم درباره ضرورت تبعیت محض از فرمان خداوند و رسول تصریح كرد: كسی كه مومن است در برابر فرمان خدا و رسولش فرمان بردار است و در دلش هم ناراحتی وجود ندارد و كسی كه به فرمان و نظر پیامبر نقدی دارد، این به این مفهوم است كه او دل به پیامبر نداده است و او را هنوز قبول نكرده است. وی اضافه كرد: در آیه ای دیگر از قرآن كریم داریم كه هرچه پیامبر گفت آن را بپذیرید كه آن صلاح شماست و هرچه نهی كرد، از آن بپرهیزید كه در آن برای شما صلاحی نیست و مطلقا حق رفتار خلاف ندارید. صادقی با اشاره به بعضی از اعتراضات در زمان پیامبر از جانب برخی نادانان اظهار داشت: مثل این اعتراضات، آن اعتراضی است كه وقتی پیامبر فرمود قلم و كاغذی بیاورید تا وصیتی به شما بكنم كه تا ابد گمراه نشوید و فردی با بی تربیتی تمام، نگذاشت تا این اتفاق بیفتد و اینگونه اعتراض كردن جز كفر نیست. وی با اشاره به یك روایت تاریخی دیگر كه برخی در بیان سخنان اخیر خود به این مساله ضعیف استناد كرده اند اظهار داشت: آنكه به پیامبر خدا گفت این سخن خداست یا از سوی خودت است، معلوم بود كه اگر پیامبر می فرمود از سوی خداست می پذیرفت اما اگر از جانب پیامبر بود نمی پذیرفت و این جز كفر، چیزی نیست و اگر كسی حرف پیامبر خدا را نپذیرد كفر است چون كه خود خداوند در قرآن فرموده كه از پیامبر اطاعت كنید. معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار داشت: آیا اگر یك فرد عرب جاهل با فرهنگ جاهلی بر پیامبر وارد شده و این مساله را گفته، آیا این دلیل مجاز بودن نپذیرفتن حرف پیامبر است؟ بطور قطع این نیست و حتی پیامبر حرف این عده را و منطق جاهلیشان را نمی پذیرفت اما تحمل می كرد و جهال را می بایست تحمل كرد و بطور قطع تحمل كردن رفتار بی ادبانه و جاهلانه افراد در زمان پیامبر توسط ایشان، نشانه درست بودن این رفتار نیست. وی اضافه كرد: رفتار یك فرد جاهل معیاری بر صحت آن عمل نیست و سكوت و تحمل پیامبر خدا بر یك رفتار هم ملاك درستی آن عمل نیست، پس این استدلالات مغالطه آمیز را باید كنار گذاشت. حجت الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به جمله ای در زیارت امیر المومنین تصریح كرد: وقتی در زیارت ایشان می خوانیم سلام بر تو كه میزان و معیار اعمال درست و غلط هستی، چگونه می توانیم بپذیریم كه خود عمل و گفتارشان را نقد كنیم؟وی با تاكید بر عدم تمایل انتساب گفتار اخیر برخی روحانیون به ریشه های سكولار غربی و لیبرال دموكراسی این تفكرات اظهار داشت: این سخنان در اندیشه روشنفكرانی دارد كه پایه دینی ندارند و تفكر آن ها در مكاتب غربی شكل گرفته است و در تفكر این عده اصل انسان است نه خدا و وقتی اصل انسان شد، بخدا هم می گردد اعتراض كرد و این مساله در دوران اصلاحات گفته و نوشته شد كه حرفی كفرآمیز است. وی در انتها سخنان خود خاطرنشان كرد: این سخنان جز بر پایه فرهنگ سكولار غیر دینی، هیچ پایگاه دیگری ندارد و در فرهنگ دینی ما ریشه دار نیست.

1396/10/29
18:47:19
5.0 / 5
78
تگهای خبر: قوه قضاییه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت