تبحر آیت الله هاشمی در تبارشناسی متحجران و حلقه انحرافی

تبحر آیت الله هاشمی در تبارشناسی متحجران و حلقه انحرافی علم عدل تبحر آیت الله هاشمی در تبارشناسی متحجران و حلقه انحرافی


یك سال از رحلت جانسوز فقید سعید آیت الله هاشمی رفسنجانی گذشت. چهره كارآمد و دلسوزی كه در عرصه های مختلف تأثیرگذار بود. بنا به تدبیر و صلاحیتی كه داشت همیشه بازوی توانمند امام و رهبری به حساب می آمد و كشور را از كوران ها و حوادث به آسانی عبور می داد. راهنمای قرآن كتاب آسمانی مسلمانان را در دوران مبارزه با طاغوت در زندان ساواك شاه به نگارش درآورد و با تمسك به اندیشه های قرآنی تحت رهبری امام (ره) در بنیانگذاری و نهادسازی جمهوری اسلامی ایران نقش آفرین بود. بعد از ارتحال امام امت (ره) نظر به جایگاه رفیعی كه در مجلس خبرگان رهبری داشت در تعیین ولی فقیه و جانشین امام راحل در آن شرایط حساس بسیار تعیین كننده بود و در تمامی سال های دوران رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای تا زمان ارتحالش ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بعنوان نهادی فراقوه ای برعهده داشت و مشاوری دلسوز و امین برای نظام و رهبری بود. از افراط دوری می كرد و در كنار رضایت خدا و خالق هستی در جهت رضایتمندی مردم و استیفای حقوق ملت از هر كوشش معقول و پسندیده ای دست بردار نبود و در این رابطه آنچه را كه فكر می كرد به مصلحت مردم است بازگو می كرد و از سطحی نگران هتاك ترسی به دل راه نمی داد. مظهر عقلانیت دینی و اسلامی بود، همیشه می گفت «درگیركردن مردم به نام دین با یكدیگر خطایی است نابخشودنی و عذاب خدا را به دنبال دارد». و چون اهل منطق و استدلال بود سركوب در مسائل فكری و سیاسی را بر نمی تابید و با تندروی و خشونت مقابله می كرد. آینده نگر بود. از مرگ نمی هراسید و همیشه به استقبال حوادث می رفت. هیچگاه تحت تأثیر رفتارهای ظاهری و احساسی قرار نمی گرفت. با شجاعت مثال زدنی كه داشت مرد بحران ها شمرده می شد. بعنوان مثال در جایگاه فرماندهی دفاع مقدس از جانب امام (ره) وقتی دید بنا به شرایط پیش آمده امكان پیروزی نظامی بر صدام وجود ندارد، با تدبیر مخصوص خود پیروزی سیاسی بر دشمن را سبب گشت، هرچند تحلیل های ناروا و تخریب ها را به جان خرید ولی توانست جنگ خانمان سوز دشمن را از مردم و كشور مرتفع سازد. عمق اندیشی و هوشمندی از خصایص ذاتی او بود. روی همین جهت بود كه فتنه ریاكاران دغل باز را زودتر از دیگران متوجه می شد و خطرشان را گوشزد می كرد. به اعتدالگرایی و اندیشه های متعادل و سازنده دلبسته بود و انسان های خوش فكر، آزاداندیش و عملگرا را بر شعارگرایان متملق ترجیح می داد. مكتب فكری امام (ره) و مردمسالاری دینی را با سفارش به قانونگرایی و التزام به قانون ترویج می كرد و این روش را بهترین راه برای آشتی سنت و مدرنیسم معرفی می نمود. به صورتی كه در این راه توانسته بود به میزان قابل توجه و زیادی در هم افزایی و هم فكری حوزه و دانشگاه نقش آفرین باشد. با حمایت امام و مشاركت مردم بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا را در ایران راه اندازی كرد و به خواسته سیل عظیم جوانان مشتاق تحصیلات عالی در ایران پاسخ مثبت داد. با این اقدام علمی سازنده و بزرگ، توسعه و تحقق عدالت آموزشی در قالب واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را در سراسر كشور سبب شد. چشم داشتی از دانشگاه نداشت و از آن حقوق نمی گرفت و بر این باور بود كه محور مهم توسعه در هر كشوری، توسعه انسانی است و پیشرفت علمی و تحقیقاتی در محیط آرام امكان پذیر است. به شدت با فضای امنیتی در دانشگاه مخالفت می كرد و می گفت «شاه فضای دانشگاه را امنیتی كرد چون می ترسید ما كه اینگونه نبوده و نیستیم». ظرفیت باطنی خودش را به گونه ای ساخته بود كه روحش مملو از محبت و عشق به هم نوع بود. بعد از خدادوستی، نوع دوستی اولویت او محسوب می شد و به جهت رعایت ادب، در مواجهه با دیگران احترام متقابل با همه مخاطبان خویش را رعایت می كرد.
تفكر و اندیشه ای توسعه گرایانه داشت، پافشاری به اقتصاد تولیدی از قبیل ساخت مترو در تهران و كلانشهرها، بزرگراه ها، سدسازی ها، آبخیزداری ها، گسترش آموزش عالی، شركت های دانش بنیان و پارك های علمی و فناوری و بسیاری موارد دیگر از نمونه های عینی اندیشه های خلاق و سبك مدیریتی ایشان محسوب می شد. در این خصوص نحوه طرح فكر و مدیریت سازنده و ثمربخش او طوری بود كه در داخل و خارج بعنوان نماد توسعه و پیشرفت محسوب می شد. تفكر اقتصادی و عقیده مندی به اقتصاد تركیبی یعنی اقتصاد دولتی، خصوصی و تعاونی، این الگو را در حزب جمهوری اسلامی تدریس می كرد كه جلسات درسی یادشده بعنوان كتابی مستقل در همان زمان چاپ و انتشار یافته است و زیرساخت اصل 44 قانون اساسی محسوب می گردد. بعد او این نظریه اقتصادی را در قالب سیاست های اصل 44 در مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی كرد و در نمازجمعه تهران برای تنویر افكارعمومی آن را به تحلیل و تفسیر نشست. همچنان كه سیاست های مربوط به اقتصاد مقاومتی و 10 ها نظریه و سیاست های كلان و راه حال های معضلات كشور را باید از آثار فكری او دانست. هرچند كه متصدیان تقنینی، اجرایی و قضایی در تحقق و انجام آنها قصور كرده و سبب ناكارآمدی و عدم رضایت مردم شدند. راز ماندگاری نظام و انقلاب را در وحدت و اعتدال معرفی می كرد و در همه حال با روش های تفرقه افكنانه و سیاه و سفید دیدن مردم مقابله می كرد و گاهی هم در این رابطه مورد بی مهری قرار می گرفت. یادگار فكری امام و مورد علاقه شدید آن مراد خاص خودش بود و چون می دانست اندیشه و مكتب فكری امام در چالش جریان فكری تحجر و انحراف قرار دارد با شجاعتی مثال زدنی به مبارزه با جریان یادشده همت گمارد و بارها یادآوری می كرد و می گفت «به یاد داشته باشیم امام عظیم شأن ما فرمود تیشه ای كه مقدس معابان بی اطلاع از خدا به ریشه اسلام زدند تا كنون احدی نزده است» در تبارشناسی متحجران و حلقه انحرافی نوظهور مهارت داشت و فرایند كار آنها را اینگونه اعلام می كرد و می گفت «این جریان كه در گذشته شكل سنتی داشت امروزه با سوءاستفاده از بعضی روشها و فنون، از نفوذ تاكتیكی خویش را برخوردار كرده و در نهادهای حاكمیتی خودش را نفوذ داده، نیروهای خودش را آموزش توجیهی و لازم داده و رفتارهای پوپولیستی و ظاهرگرایی دینی و تبلیغ روانی را مورد توجه ویژه و اولویت اول خود قرار داده و با غفلت متصدیان امر حكومت فردی از میان خودش را به ریاست جمهوری رساند و دایه دلسوزتر از مادر را برای انقلاب پیش نظر قرار داده است. روش خاص این جریان متلاشی ساختن نظام و نظریه فكری امام از درون است. هدف این جریان و افراد مربوط به آن ناكارآمد ساختن نظام و انقلاب است و كار مهم شان تخریب مكتب ولایت و رهبری و اعلام ختم فقاهت و مرجعیت در ایران است. » آنچه را كه مرحوم هاشمی در سال های اخیر می گفت امروز در پشت صحنه های كاری برخی از تحریك كنندگان به اغتشاشات اخیر، عوامل سران حلقه انحرافی خودنمایی می كند. چیزی كه برخی از سرداران مخالف مرحوم هاشمی و حامی پروپاقرص احمدی نژاد با تأخیر زیادی به آن اذعان نموده اند. روز گذشته شعار فرار تحجر سنتی و حلقه انحرافی «مرگ بر هاشمی» بود اما فی الحال شعار و هدف شان با سوءاستفاده از مطالبات مردم برای براندازی نظام و مكتب فكری امام است. حوادث اخیر و فتنه گری های جماعت یادشده نشان داد خاكریز اول آنها هاشمی بود كه دفاع معقول و منطقی از نظام و ولایت فقیه داشت. حال كه او از دنیا رفت ستون خیمه نظام هدف اصلی آنهاست هرچند كه تیرشان به سنگ خورد و هوشیاری مردم و دلسوزان نظام، فتنه بزرگ آنها را در حوادث اخیر نقش بر آب كرد. با اتفاق های پیش آمده در چند ماه اخیر و درست در زمان سالگرد مرحوم هاشمی كه به حق امیركبیر معاصر ایران بود، مردم و نخبگان دلسوز بهتر از هر زمان دیگری فهمیدند كه وقتی یار دیرین امام و انقلاب در آخرین نمازجمعه خود با صبر و بردباری سخن می گفت چه حس و حالی داشت. با كمترین درنگ در وضع پیش آمده می داند كه هاشمی شرایط امروز كشور را پیش بینی می كرد و پیشنهادهای راهگشایانه خویش را مطرح می نمود كه هرچند عده زیادی آن را بر نمی تافتند. همه ماه ها شاهد بودیم كه رئیس دولت وقت پس از حوادث سال 88 چگونه خویش را سرمست پیروزی می دید و دیگران را خار و خاشاك معرفی می كرد. همه مردم ایران دیدند كه رفتارهای او چه طور دوقطبی هنجارشكنانه سبب گشت، به صورتی كه در نماز جمعه تهران دو جمعیت بزرگ و متخاصم در دانشگاه تهران و خیابان اطراف آن رودرویی پیدا كردند جمعیتی خطاب به خطیب جمعه می گفتند «هاشمی هاشمی سكوت كنی خائنی» و در مقابل این جمعیت چندلشكر انسانی خشمگین شعار «مرگ بر منافق» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» سر می دادند و تلاش می كردند مانع ایراد خطبه خطیب جمعه شوند. در نمازجمعه برگزارشده آن روز در میانه دو جمع متخاصم و متراكم، سخنان مرحوم هاشمی از آن وحدت تمام دلسوزان ایران و انقلاب بود. او بعنوان مدافع راستین انقلاب و مردم اعلام نمود نباید بگذاریم از وضع پیش آمده دشمنان نظام و انقلاب سوءاستفاده كنند. همگرایی مردم و وحدت عملی آنها می تواند بر مشكلات فراروی مردم و انقلاب فائق آید. تنها راه آخر فصل اختلاف قانون است و بی قانونی از ناحیه هركسی كه باشد محكوم است و اگر افراط، زیاده خواهی و بی قانونی ادامه پیدا كند خطری جدی دامن گیر انقلاب و مردم خواهد شد و تر و خشك را با هم خواهد سوخت. برای بیان نقدها و نقطه نظرات مختلف و متنوع لازم است فضای مناسبی تولید شود و همه نیروهای انقلاب بخصوص مسئولان آستانه تحمل خویش را بالا ببرند و همدردی با صدمه دیدگان بعد از انتخابات را فراموش نكنند. » مطلب جالب توجه این بود كه آن فقید سعید كه در جایگاه امام جمعه و خطیب نمازجمعه تهران سخن می گفت در مورد تهمت و تخریب صورت گرفته بر ضد خودش توسط احمدی نژاد در مناظره پر بیننده تلویزیونی با رقیب انتخاباتی، كلمه ای از خود دفاع نكرد و فقط برای گرفتن بهانه تبلیغاتی از دست دشمنان نظام آزادی زندانیان سیاسی از موضع رحمت و رأفت اسلامی را در چارچوب قانون خواهان شد. در هر حال اینك كه پرده نفاق جریان انحرافی كنار رفت، آه و سوز مرحوم هاشمی دامن بعضی ها را گرفت و مشخص شد دعوای او با متحجران اقتدارگرا و بخصوص سران حلقه انحرافی یك دعوای شخصی نبود، بهتر است ضمن تجدید عهد با او مثل میلیون ها مشایعت كننده جنازه و پیكر پرمهرش به تفكر سیاسی و خط مشی اثرگذارش پایبند باشیم و راه و رسمی را كه الگو و مدل فكری منطق بر شرایط زمان بود پاس بداریم. لازم است جریان های سیاسی همسو با نظام و انقلاب این روش و منش فكری و عملی او را حفظ نموده و به نسل نواندیش و جوانان پرشور انقلاب منتقل كنند.
*مشاور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام
29214

1396/10/20
22:48:45
5.0 / 5
124
تگهای خبر: حوادث , زندان , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت