رئیس كل دادگستری استان تهران:

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از ثبت ناقص دادخواست ها پرهیز کنند

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از ثبت ناقص دادخواست ها پرهیز کنند به گزارش علم عدل، رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر  نقش مهم و اثرگذار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در فرآیند «احقاق حق» و «دادرسی» اظهار داشت: گسترش ارتباط میان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و مقامات ارجاع در جهت تسریع در فرایندها و تسهیل امور مراجعان یک لزوم است.


به گزارش علم عدل به نقل از قوه قضاییه، علی القاصی، رییس کل دادگستری استان تهران در نشست بررسی نقش و تاثیر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در پروسه رسیدگی و رفع مشکلات که با حضور رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برگزار گردید، ضمن اشاره به فلسفه ایجاد و تشکیل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در راستای «تسهیل» و «تسریع» در امورات مراجعان به دستگاه قضا، اظهار داشت: امروز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عنوان بخشی مهم و اثرگذار از بدنه دستگاه قضا درحال فعالیت هستند و نقطه شروع پروسه دادرسی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کلید زده می شود.
رییس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در پروسه رسیدگی های قضایی اشاره کرد: ماموریت های دفاتر خدمات الکترونیک قضایی فقط به شروع پروسه دادرسی محدود نمی گردد، بلکه این دفاتر به عنوان مرجعی که اقدامات آنها برای دستگاه قضا مورد قبول و دارای اعتبار است، در پروسه رسیدگی های قضایی، ارسال مکاتبات و لوایح اصحاب پرونده و وکلای آنها ایفای نقش می کنند که ملاک تصمیم گیری قضات در مراجع قضایی خواهد شد.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عنوان یک عنصر راهنما و هادی در کنار مراجعان قرار دارند
وی «ماموریت ارشادی» دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را همچون ماموریت های مهم و اساسی این دفاتر برشمرد و اظهار داشت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عنوان یک عنصر راهنما و هادی در کنار مراجعان قرار دارند و به آنها کمک می کنند که بهترین شیوه را در راستای احقاق حقوق و دادخواهی خود انتخاب کنند و به همین دلیل از خیلی از اشتباهات حقوقی با هدایت و ارشاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از طرف مراجعان پیشگیری به عمل می آید؛ پس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در پیش گیری از سردرگمی مراجعان، تسریع در فرایندهای دادرسی و جلوگیری از طاله دادرسی دارای نقش به سزایی هستند.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یاری دهنده عدلیه در انجام ماموریت های خود است
القاصی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را یاری دهنده عدلیه در انجام ماموریت های خود دانست و اظهار داشت: باتوجه به رویکرد عدلیه در دوره «تحول و تعالی» در خصوص الکترونیکی شدن اقدامات و فرایندها شکی نیست که نیاز به حضور و نقش آفرینی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بیش از پیش خواهد شد و در نتیجه صلاحیت ها و دایره اقدامات آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد، بدین سبب ضروریست تا ظرفیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از حیث کمی و کیفی در راستای پاسخگویی به مراجعان تقویت شود.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی همیشه باید به ماموریت های اساسی خود پایبند و دفادار باشند
رییس کل دادگستری استان تهران با اشاره به رویکرد ریاست قوه قضاییه بمنظور حمایت و پشتیبانی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار داشت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی همیشه باید به ماموریت ها و اهداف اساسی خود پایبند و دفادار باشند؛ البته طبیعی است که به لحاظ کثرت کار، اشتباهاتی صورت گیرد و ناهماهنگی هایی وجود داشته باشد که ضروریست این اشتباهات در اسرع وقت اصلاح گردد.
ایشان سپس اشاره کرد: گاهی گزارش می شود که در پروسه اقدامات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به لحاظ عدم اشراف کافی شخص کاربر، نواقصی شکل می گیرد که تاکید می شود منشا ایجاد این نقصها و اشکالات شناسایی و رفع شوند؛ چونکه هر یک از این اشکالات مستقیما با حقوق مردم سر و کار دارد.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از ثبت ناقص دادخواست ها پرهیز کنند
القاصی در ادامه نمونه ای از اشکالات رایج در بین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را تشریح نمود و اظهار داشت: گاهی شخص برای ثبت دادخواست به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کند و کاربر دفتر نیز به رغم ناقص بودن مدارک مبادرت به ثبت دادخواست می کند و مرجع قضایی به لحاظ ناقص بودن مدارک باردیگر دادخواست را اعاده می کند؛ در صورتیکه اگر کاربر دفتر خدمات الکترونیک قضایی در همان بدو امر از ثبت ناقص دادخواست پرهیز کند، از بروز اطاله در پروسه دادخواهی اشخاص جلوگیری می شود.
رییس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به نقش مهم و اثرگذار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در پروسه «احقاق حق» و «دادرسی» عنوان کرد: انتظار دستگاه قضا و مجموعه قضایی استان تهران این است که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در انجام رسالت خود صحت عمل، جلوگیری از تضییع حقوق مردم و کسب رضایت مراجعان را در دستور کار خود قرار دهند؛ چونکه نفس کار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از آنجا که با مقوله عدالت درآمیخته، مقدس و باارزش است و نباید اجازه داد که شان آن گرفتار تزلزل شود.
وی ضمن اشاره به نقش مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در امر نظارت بر کارکرد مجموعه خود عنوان کرد: با توجه به این که اغلب مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حقوقدان هستند انتظار این است که مقدمات و بدیهیات حقوقی در مجموعه آنها با اعمال نظارت و آموزش کاربران رعایت شود تا سبب تاخیر و بروز اطاله در امورات مراجعان نشود.

تکریم مراجعان به عنوان یک اصل در دستور کار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار داشته باشد
القاصی در بخش دوم این جلسه بعد از استماع مطالب مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بر ضرورت تقویت ارتباط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و واحدهای قضایی اصرار کرد و اظهار داشت: بدون شک دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عنوان خط مقدم در حوزه دادرسی ایفای نقش می کنند و محل اولیه رجوع مراجعان به دستگاه قضا هستند؛ پس نوع برخورد و رفتار مسئولان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تصویرسازی اذهان مراجعان نسبت به دستگاه قضا بسیار مهم و قابل توجه است، بدین سبب تاکید می شود تکریم مراجعان به عنوان یک اصل در دستور کار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار داشته باشد.

در خصوص دعاوی خانواده برای اعسار از هزینه دادرسی نیازی به تنظیم دادخواست جداگانه نیست
رییس کل دادگستری استان تهران در واکنش به اظهارات یکی از حاضرین پیرامون نحوه گرفتن دادخواست های اعسار از هزینه دادرسی در دعاوی خانواده عنوان کرد: یکی از مواردی که سبب بروز نارضایتی در بین مراجعان و افزایش بدون توجیه پرونده ها می شود، این است که گاهی خوانش های نادرستی از قوانین و مقررات وجود دارد که یکی از این موارد، در رابطه با دادخواست اعسار از هزینه دادرسی در دعاوی خانواده است. برمبنای قانون حمایت خانواده، درباب دعاوی خانواده نیازی به تنظیم دادخواست اعسار از هزینه دادرسی بطور جداگانه نیست و شخص می تواند ضمن دادخواست اصلی خود درخواست اعسار را عرضه نماید.

از ثبت شکایت های «فاقد وصف کیفری» پرهیز شود
وی از دیگر عوامل افزایش ورودی پرونده ها به دستگاه قضا را ثبت شکایت های «فاقد وصف کیفری» ذکر کرد و اظهار داشت: قسمتی از شکایت هایی که ثبت می شود فاقد وصف کیفری است و اساسا جرم محسوب نمی شود؛ بطور مثال، خیلی از شکایت هایی که ثبت و تبدیل به پرونده شده در رابطه با فقدان مدارک است، اما باید توجه داشت که گم شدن مدارک جرم محسوب نمی شود و فاقد وصف کیفری است.

ضرورت تقویت ارتباط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با مقامات ارجاع واحدهای قضایی
القاصی در ادامه و در پاسخ به مطالبه مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در خصوص گسترش ارتباط این دفاتر با مقامات ارجاع اظهار داشت: در بازدید از واحدها و مجتمع های قضایی همیشه قسمتی از اشکالاتی که شناسایی و بیان می شود در رابطه با حوزه کاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است؛ پس گسترش ارتباط میان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و مقامات ارجاع در راستای تسریع در فرایندها و تسهیل امور مراجعان یک ضرورت است که در همین رابطه به معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان تهران ماموریت داده می شود تا زمینه تحقق این مهم را در بستر یک سامانه الکترونیکی بوجود آورد.

توصیه رییس کل دادگستری استان تهران به دفاتر خدمات قضایی برای پشتیبانی از اشخاص بی بضاعت
رییس کل دادگستری استان تهران همین طور به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سفارش کرد تا بمنظور ایجاد برکت در کار خود و کسب رضایت آفریدگار متعال «حمایت از اشخاص بی بضاعت» را در دستور کار خود قرار دهند.
وی در همین زمینه و در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: بدون شک خیلی از اشخاصی که برای حق خواهی به دستگاه قضا مراجعه می کنند، بضاعت مالی ندارند، اما این امر نباید تبدیل به مانعی برای احقاق حقوق آنها شود، در همین زمینه به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سفارش می شود تا از اشخاصی که واقعا بضاعت مالی ندارند، حمایت کنند و اجازه ندهند که به سبب عدم تمکن مالی از حق خود صرف نظر کنند و اطمینان داشته باشند که این مساله رضایت آفریدگار متعال را در پی خواهد داشت.
محمد کاظمی فرد رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز در نشست مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان تهران که در سالن ولایت ستاد دادگستری استان تهران انجام شد اظهار داشت: دسترسی مردم باید به خدمات قضایی شبانه روزی باشد.
کاظمی فرد با تأکید بر این که در راه دستیابی به اهداف و راهبردهای سند تحول قوه قضاییه و اجرای دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص دسترسی سهل مردم به خدمات قضایی اظهار داشت: جغرافیا و زمان برای ارائه خدمات قضایی به شهروندان ایران در هر نقطه از جهان را حذف می نماییم.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اضافه کرد: ارائه خدمات قضایی به هر فردی که نیازمند و متقاضی خدمات قضایی جمهوری اسلامی ایران می باشد رسالتی است که آنرا در عرصه فناوری اطلاعات بر عهده داریم و پیگیر هستیم تا بتوانیم در هر نقطه و زمان این خدمات ارائه شود.
کاظمی فرد با اشاره به این مساله که با کمک شرکت های دانش بنیان، امکان دریافت خدمات قضایی برای ایرانیان خارج از کشور فراهم گشته است اظهار داشت: این مسیر را دستگاه قضایی در امتداد دستور مقام معظم رهبری در خصوص دسترسی سهل به خدمات قضایی طی می کند و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در این پروسه نقش مهمی بر عهده دارند.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه همین طور از راه اندازی سامانه تنظیم برای نوبت دهی در اوقات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی آگاهی داد و اظهار داشت: طبق آمار زمان تقریبی انتظار در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از ۱۲۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کرده است.
حسن روحانی نیا مدیرعامل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکردها و تعدادی از کمبودها اظهار داشت: این که دفاتر را عضوی از خانواده بزرگ عدلیه و دستگاه قضا می دانید موجب افتخار است.
روحانی نیا اظهار داشت: هدف از ارائه خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کاهش درصد حضور افراد در محاکم و ارائه خدمت همراه با کرامت به مردم است.



1402/12/13
14:57:09
5.0 / 5
233
تگهای خبر: اسلامی , پرونده , ثبت , جرم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت