معرفی انواع باتری و ساختار و عكس

معرفی انواع باتری و ساختار و عكس باتری ها پیل هایی شیمیایی هستند كه از دو قطب مثبت و منفی تشكیل شده اند. این قطب ها یا الكترودها را با نام آند و كاتد میشناسیم.


انسان ها همواره برای زندگی کردن نیاز به منابع انرژی داشته اند چه از قدیم به صورت غذا و یا اتش و چه در همین سال ها از طریق منابع دیگری مانند باتری ها.

 

معرفی انواع باتری + ساختار و عکس

برای این که با انواع باتری ها اشنایی بیشتری پیدا کنیم بهتر است تا ابتدا با خود باتری و ساز و کار آن اشنا شویم و ببینیم که چطور این عضو کوچک انرژی میتواند به کمک ما بیاید.

باتری

باتری ها پیل هایی شیمیایی هستند که از دو قطب مثبت و منفی تشکیل شده اند. این قطب ها یا الکترودها را با نام آند و کاتد میشناسیم. در ساختار باتری ها محلولی الکترولیتی نیز وجود دارد که وظیفه جابجایی الکترون ها میان آند و کاتد را بر عهده دارد.

باتری ها در ابتدا تنها به صورت باتری های یک بار مصرف وجود داشتند. یعنی زمانی که عمر باتری به پایان میرسید دیگر نمیشد از آن ها استفاده کرد.

اما با پیشرفت تکنولوژی مهندسین توانستند باتری های قابل شارژی تولید کنند که پس از اتمام از طریق برق شهری تغذیه شوند و دوباره بتوانند منبع تغذیه دستگاه مورد نظر شوند.

نحوه عملکرد باتری

همانطور که اشاره کردیم باتری ها از دو الکترود یعنی آند و کاتد تهیه میشوند و در میان این دو محلول الکترولیتی قرار دارد تا جریان را درون باتری برقرار کند.

زمانی که یک پیل شیمیایی به این صورت تهیه میشوند کاتد شروع به تولید الکترون های ازاد میکند. این الکترون ها به سمت آند شروع به حرکت میکنند و همین امر موجب میشود تا درون این پیل یک جریان الکتریکی ایجاد شود.

زمانی که دستگاهی به دو قطب مثبت و منفی این پیل متصل شود میتواند از جریان تولیدی آن استفاده کند. که با توجه به کارکرد دستگاه این جریان برای مصارف مختلفی بهره برداری میشود.

در باتری های معمولی پس از آنکه دیگر کاتد نتواند الکترون ازادی تولید کند عمر باتری به پایان میرسد و جریانی وجود نخواهد داشت.

اما در باتری های قابل شارژ توسط برق شهری به کاتد الکترون ازاد داده میشود تا بتواند دوباره روند تولید را ادامه دهد و جریان به وجود بیاورد.

با توجه به نوع باتری مورد نظر جنس کاتد و آند آن متفاوت خواهد بود که در انواع باتری به این موضوع میپردازیم.

انواع باتری از نظر جنس

باتری های غیر قابل شارژ یا یکبار مصرف

روی کربن

این باتری یکی از قدیمی ترین نوع باتری های پیل خشک یا غیرقابل شارژ در جهان است که به صورت میانگین در جهان  از 20 درصد از آن ها استفاده میشود و مصرف عمده این باتری ها در ژاپن است.

جنس این باتری از روی و کربن تهیه شده و به عنوان الکترولیت آن از خمیر امونیوم کلراید بهره گرفته شده است. این باتری نباید در دمای بالا باشد و پس از گذشت مدت زمانی طولانی خمیر نمکی و روی واکنش میدهند و باتری از بین میرود.

این باتری جزو ضایعات خطرناک محسوب میشود و لذا نباید با سایر ضایعات جمع اوری شوند.

الکالاین

این باتری نسل های جدیدتری از باتری های پیل خشک هستند که ظرفیتی 5 برابر روی کربن و عمر قفسه بالاتری نسبت به آن ها دارند.

(عمر قفسه یک باتری به مدت زمانی گفته میشود که طول میکشد تا ظرفیت باتری خارج از دستگاه به دو سوم میزان اصلی خود کاهش یابد.)

جنس این باتری از روی و دی اکسید منگنز است. دقت کنید که هر چه جریان گذرنده از این باتری کمتر باشد عمر این باتری بیشتر خواهد بود.

باتری الکالاین علاوه بر مدل غیر قابل شارژ در مدل شارژی هم به تولید میرسد که در میان رقبای خود حرف چندانی برای گفتن ندارد.

لیتیومی

این باتری نیز که در دو مدل قابل شارژ و غیر قابل شارژ موجود است از نسل های جدیدتر باتری ها هستند که ظرفیتی به مراتب بالاتر از نسل های قدیمی باتری دارند.

جنس این باتری از لیتیوم و دی اکسید منگنز است و برای دستگاه های قدیمی مناسب نیستند. از اتصال کوتاه این باتری ها نیز خودداری کنید چرا که منجر به انفجار آن ها میشود.

نیکل کادمیوم و نیکا هیدرید

این باتری ها در دسته باتری های قابل شارژ قرار میگیرند. نیکل کادمیوم این روزها دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد چرا که بسیار خطرناک بوده اند.

 

1399/11/18
23:48:06
0.0 / 5
1457
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت