با راه اندازی شعبه ویژه شورای حل اختلاف اعلام شد

3000 پرونده با 400 میلیارد تومان بدهی آژانس ها

3000 پرونده با 400 میلیارد تومان بدهی آژانس ها به گزارش علم عدل رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به دنبال راه اندازی شعبه ویژه شورای حل اختلاف، اظهار داشت: در کمتر از یک سال قبل به بیش از سه هزار پرونده با حدود 400 میلیارد تومان بدهی و تخلف در کمیته های این انجمن رسیدگی شده است که ۳۰۰ میلیارد تومان آن بدون ارجاع به دادگاه، پس داده شد.


حرمت الله رفیعی که بتازگی حکم ریاست شعبه شورای حل اختلاف ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی را گرفته است، در گفت و گو با ایسنا درباره ضرورت راه اندازی این شعبه اظهار نمود: باتوجه به حجم اختلافات و شکایت ها، چند شورا و کمیته رسیدگی در این انجمن به راه افتاده است که برای اختصاص شعبه ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در شورای حل اختلاف از ماه ها پیش درخواست داده بودیم؛ چونکه معتقدیم کار صنف باید به کارشناسان همان صنف واگذار شود. قبلا به سبب نبود کارشناس متخصص، ابهام در نتیجه رسیدگی پرونده ها به وجود می آمد. حدودا ۹۰ درصد آرائی که در محاکم نیز صادر می شود ایراد کارشناسی دارد. برای همین از مراجع مختلفی این درخواست را پیگیری کردیم تا سرانجام با راه اندازی شعبه ویژه در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی موافقت شد.
او به شوراها و کمیته هایی که با محتوای رسیدگی به مطالبات، تخلفات و شکایت ها قبلا در این انجمن به راه افتاده است، اشاره نمود و اضافه کرد: در شورای صیانت و پیش گیری از لطمه های دفاتر خدمات خدمات مسافرتی با عضویت نمایندگانی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان هواپیمایی، واجا و ناجا، قوه قضاییه، تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که یک سال است راه اندازی شده و هر دو هفته یک دفعه تشکیل جلسه می دهد، به پرونده هایی با رقم های کلان رسیدگی می شود. مثلا موضوع ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی شرکت های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی بعد از کنسلی سفرها با شیوع ویروس کرونا در این شورا پیگیری می شود که هنوز قسمتی از این بدهی بازگردانده نشده است. دفاتر خدمات مسافرتی هم بودند که بیش از سه چهار میلیارد تومان بدهی داشتند و پرونده آنها در این شورا دنبال شد. مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی یا تخلفات سایت های فروش با دوائر دولتی نیز بوسیله این شورا پیگیری می شود.
وی ادامه داد: کمیته وصول مطالبات با حضور نمایندگانی از دفاتر خدمات مسافرتی نیز به موضوع تخلفات و یا شکایت های مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی از یکدیگر یا از کارگزار خارجی رسیدگی می کند که با وصول ۴۴۷ پرونده، تا کنون به ۳۰۲ مورد با ۱۰۷ میلیارد تومان بدهی و مطالبه رسیدگی کرده است.
رفیعی افزود: کمیته رسیدگی به شکایات موازی با آنچه در معاونت گردشگری استانها و سازمان هواپیمایی وجود دارد، مدت ها است که در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تشکیل شده و مانند شورای صیانت و پیشگیری و کمیته وصل مطالبات، رویکرد صلح و سازش دارد. این کمیته از اواخر دی ماه ۹۸ و در مدت ۱۰ ماه به ۲۰۴۶ پرونده رسیدگی کرد که بیشتر آنها شکایت های مردم از آژانس های مسافرتی بود. حجم مطالبات این پرونده ها از یک میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان است. از بین این حجم پرونده، ۱۱۶۶ مورد به صلح و سازش و وصول مطالبات و پرداخت بدهی ختم شد. این حجم از پرونده جدا از شکایت و پرونده هایی است که در معاونت های گردشگری استانها و سازمان هواپیمایی پیگیری می شود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اظهار داشت: این شورا و دو کمیته دیگر انجمن در مجموع به ۳۱۶۶ پرونده با بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی و تخلفت رسیدگی کرده اند که تا کنون ۶۵ درصد آنها به بدون ارجاع به مراجع قضایی یا دادگاه با صلح و سازش حل و فصل شده و ۳۰۰ میلیارد تومان از آن بدهی به مردم و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی مسترد شده است.
وی ادامه داد: در شعبه ۲۶۳۴ شورای حل اختلاف که از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه فعالیت خودرا در محل این انجمن شروع می کند، مقرر است به شکایت های مربوط به کلیه خدمات خریداری شده از دفاتر خدمات مسافرتی یا سایت های فروش از ویزا گرفته تا بلیت، تور و هتل تا سقف ۵۰ میلیون تومان رسیدگی شود. اساسا اختصاص یک شعبه ویژه به موضوع گردشگری پروسه رسیدگی به پرونده ها را سریعتر و ابهام ها را کمتر می کند.
او با اشاره به درخواست های دیگری که از دادگستری و مراجع قضایی دارد، اشاره نمود و اضافه کرد: تقاضای ما این است که این شعبه به مجتع رسیدگی به حل اختلافات گردشگری تبدیل گردد. این توانایی را داریم که به پرونده های بیشتری رسیدگی نماییم. همین طور درخواست اختصاص شعبه ویژه گردشگری در دادگاه مطرح گردیده است تا به فوریت و با تاکید بر نظرات کارشناسی به مطالبات مردم و صنف رسیدگی شود. ما امیدواریم کمیته های رسیدگی به شکایت در سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز بزودی تعطیل و همه پرونده ها به این شعبه ویژه ارجاع داده شود.
رفیعی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به راه اندازی این شعبه ویژه در محل یک صنف با حضور کارشناسانی که آژانس دار هستند چه ضمانتی وجود دارد که رأی ها با درنظر گرفتن منافع صنف صادر نشود، اظهار نمود: در این شعبه ویژه، دو نماینده از دادگستری حضور دارند. ضمن این که شورا و دو کمیته دیگری که در این انجمن صنفی راه اندازی شده اند در جریان رسیدگی به بیش از دو هزار پرونده حتی با یک مورد اعتراض مردمی مواجه نشده اند. البته گاهی پیشنهادهایی به نمایندگان این کمیته ها می شد اما حالا افتخار دارم که بگویم در تمام پرونده های رسیدگی شده تلاش شد هیچ حقی از مردم ضایع نشود. اساسا برای ما سربرگ قوه قضاییه تعهد بیشتری می آورد. امیدوارم کوشش های ما به جایی ختم نشود که مردم بگویند حقوق ما ضایع و رأی به نفع آژانس صادر شد.




منبع:

1399/11/24
18:37:08
0.0 / 5
1429
تگهای خبر: پرونده , حكم , خدمات , دادگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت