تاكید بر خطرآفرینی ساخت وسازهای اطراف تئاتر شهر

تاكید بر خطرآفرینی ساخت وسازهای اطراف تئاتر شهر علم عدل: «تئاتر شهر به سبب ساخت و سازهای موجود در اطراف آن موقعیت بالفعلی برای خطرآفرینی دارد و شرایط ویژه ای در آن حكفرماست كه با در نظر گرفتن موارد دیگری چون پروژكتورهای نور با جریان نیروی برق بالا، وجود مواد اشتعال زا همچون چوب در دكور، محدودیت فیزیكی تالارهای نمایشی و راهروهای گوناگون در طبقات مختلف ماجرای اطفای حریق را در آن مشكل تر می كند.»


به گزارش علم عدل به نقل از ایسنا، خطر بروز آتش در بنایی مثل تئاتر شهر همیشه از نگرانی هایی بوده که تکمیل نبودن یک سیستم اطفای حریق اصولی آنرا تشدید هم کرده است، با این وجود هر از گاهی خبرهایی می رسد که این مساله را باردیگر یادآوری می کند و شاید بد نباشد در ایام نیمه تعطیل تئاتر که گروه های نمایشی تمایل چندانی هم به اجرا ندارند اقدامی جدی تر برای سیستم اطفای حریق تمام سالن های تئاتری یا دست کم سالن های دولتی صورت گیرد.
در امتداد اهمیت این مسئله تیر ماه سال ۹۶ سازمان آتش نشانی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با همکاری مجموعه تئاتر شهر به مدت سه روز مانور آتش نشانی و امداد و نجات را در این مجموعه برگزار کردند.
پیمان شریعتی - مدیر وقت تئاتر شهر - در آن مقطع اظهار داشته بود: یکی از بزرگترین مشکلات ما در زمینه اطفای حریق و اجرای عملیات آتش نشانی در زمان آتش سوزی های احتمالی، محدودیت های موجود در فضای باز مجموعه تئاتر شهر است که انجام هرگونه عملیات امداد رسانی، استقرار تیم های اورژانس و مسائلی از این دست را گرفتار مشکل می کند. به هر حال مجموعه تئاترشهر بعنوان یکی از بزرگترین مجموعه های فرهنگی هنری شهر تهران که روزانه بیش از یک هزار و پانصد مراجعه کننده دارد همیشه با این نگرانی مواجه می باشد که باتوجه به محصور شدن تئاتر شهر در بین ترکیب جغرافیایی محوطه در زمان اطفا حریق چگونه باید در بهترین و سریع ترین شکل ممکن نسبت به اطفا حریق و خروج تماشاگران و کارکنان از مجموعه اقدامات لازم را انجام داد. البته در این مواقع مواردی وجود دارد که تا حد زیادی از حیطه اختیارات ما به دور است بدین سبب اجرای چنین مانورهایی می تواند آغاز خوبی برای حرکت های ثمربخش در حوزه ایمن سازی و آمادگی مجموعه در مقابل حوادث غیر مترقبه چون آتش سوزی باشد.
حالا پس از سه سال مشابه همین حرف ها در بازدیدی تازه برخی از مدیران ارشد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از تئاتر شهر تاکید گردیده است.
واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر آگاهی داده است که این بازدید ۱۵ مرداد و با حضور حسن جودکی - معاون اجرایی - و حسین طاهر بخش - مدیر فنی تئاترشهر - و شاهین رحمانعلی - مدیر امور عمومی - انجام شده است که در آن علی طهرانچی - دبیرکارگروه ایمنی میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران - بیان کرد: «پلان دوّار» و «درعمق قرار گرفتن معماری» دو چالش مهم در زمان حریق و حوادث هستند که برای عملیات اطفای حریق در مجموعه هایی با این خاصیت معماری مشکلاتی را ایجاد می کنند، چونکه طی زمان حریق، حجم دود در«پلان های دایره وار» به قدری زیاد می شود که کار برای اطفای حریق خیلی مشکل می شود. این دشواری زمانی دو چندان خواهد شد که مامور آتش نشانی با این فضای معماری آشنایی نداشته باشد. از طرف دیگر در مکانی چون تئاتر شهر که به سبب ساخت و سازهای موجود در اطراف آن موقعیت بالفعلی برای خطرآفرینی دارد شرایط ویژه ای حکفرماست که با در نظرگرفتن موارد دیگری چون پرژکتورهای نور با جریان نیروی برق بالا، وجود مواد اشتعال زا همچون چوب در دکور، محدودیت فیزیکی تالارهای نمایشی و راهروهای گوناگون در طبقات مختلف، ماجرای اطفای حریق را در آن مشکل تر می کند.
این کارشناس افزود: اگر شرایط حریق گسترده باشد اساسا از ایستگاه های مختلف عملیاتی نیروهای کمکی اعزام می شوند که طبیعتا این نیروهای کمکی آشنایی با معماری خاص تئاتر شهر ندارند و اگر این آشنایی وجود نداشته باشد، پس کار اطفای حریق نیز گرفتار تعلل و مشکل می شود. دقیقا در همین شرایط بود که ما این نیاز را حس کردیم تا دوستان ما در مناطق عملیاتی مختلف شهر تهران با معماری مجموعه ای چون تئاتر شهر آشنا باشند تا در زمان حریق احتمالی عملیات امداد رسانی در دو حوزه پیشگیری و اطفا نیز تسریع شود.
او درباره برگزاری کارگاه «تهران، آتش، لطمه و هویت در معرض خطر» و دلیلهای انتخاب مجموعه تئاتر شهر برای بازدید مدیران مناطق عملیاتی سازمان آتش نشانی نیز اظهار داشت: پس از حادثه میدان حسن آباد تهران، حادثه بازارتبریز و حوادث جهانی دیگراز جمله کلیسای نوتردام پاریس، جامعه جهانی به سمتی رفت که باید در حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق بناهای تاریخی باید الگوی نوینی را ایجاد کرد. به همین واسطه و نظر به اهمیتی که این مساله برای همکاران من در سازمان آتش نشانی وجود داشت، به حکم مهندس مهدی داوری دولت آبادی (مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران ) کارگروه «ایمنی میراث فرهنگی» برای نخستین بار در سازمان آتش نشانی تشکیل و بنده بعنوان دبیر این کارگروه انتحاب شدم.
وی ادامه داد: ما به جهت اینکه بتوانیم در سازمان آتش نشانی شرایطی را برای آشنایی هرچه بیشتر مدیران و کارکنان مجموعه با الگوهای نوین حفاظت از حریق بناهای تاریخی و مهم ایجاد نماییم، کارگاه های آموزشی «تهران، آتش، لطمه و هویت در معرض خظر» را راه اندازی و سعی کردیم تا با بهره مندی از کارشناسان حوزه تاریخ خصوصاً حوزه تهران شناسی، گام هایی را در جهت مهارت افزایی برداریم. در این چارچوب استاد نصرالله حدادی تهران شناس و از مورخان با سابقه کشورمان که در مستندسازی تهران قدیم و همین طور موضوع بررسی اطفای حریق در شهرها دارای پیشینه ارزشمندی است طی برگزاری کارگاه های اموزشی همراه گروه ما بود که واقعا شرایطی مطلوبی را نیز در جهت آشنایی مدیران ارشد سازمان با اماکن فرهنگی هنری تهران فراهم نمود. موضوعی که در بازدیدهای این چند روزه از برخی امکان فرهنگی تاریخی منتخب شهر تهران صورت گرفت و سبب شد تا مدیران و معاونان مناطق عملیاتی سازمان آتش نشانی ضمن حضور در کارگاه های نظریه به صورت حضوری با این اماکن، آشنا گردند.
«دبیرکارگروه ایمنی میراث فرهنگی» سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اضافه کرد: به طور قطع ساختمان تئاتر شهر یکی از مجموعه های مهم فرهنگی شهر تهران است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نوع معماری وابعادی که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی برخوردارست می تواند بعنوان یک بنای راهبردی فرهنگی هنری مورد توجه قرار گیرد. به همین جهت ما در قالب کارگاه تصمیم گرفتیم تا پس از بازدید از دیگر اماکن مهم شهر تهران، تئاترشهر را بعنوان آخرین بخش از مرحله بازدید کارگاه انتخاب نماییم که دربرگیرنده نکات بسیار مهمی هم بود. به هر ترتیب معماری ایرانی – اسلامی دارای پلان های ساده ای است که وضوح خدمات در این پلان ها دیده می شود، اما در دوران معاصر خصوصاً در حوزه ساختمان سازی و معماری معاصر نگرش طراحان به سمت احجام خاصی رفته که برج آزادی تهران و مجموعه تئاترشهر می توانند همچون مهم ترین نمادهای این دیدگاه در معماری باشند.
طهرانچی در بخش پایانی صحبت های خود اظهار نمود: در بازدیدی که همکاران من از مجموعه تئاتر شهر به عمل آوردند موضوعاتی چون «حفاظت از مجموعه تئاترشهر در زمان بحران»، «آماده سازی افراد غیر متخصص در زمان اطفای حریق برای پیش گیری از خطرات احتمالی»، «بررسی سیستم های اولیه کشف حریق، تامین و نگهداری آنها»، «نحوه علامت گذاری در مسیرهای فرار حریق با در نظر گرفتن معماری ویژه تئاتر شهر» و « نحوه جلوگیری از دلهره و اضطراب تماشاگران، هنرمندان و کارکنان مجموعه تئاترشهر هنگام آتش سوزی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طی آن راهکارهایی نیز از طرف مدیران ارشد سازمان آتش نشانی به مدیریت مجموعه تئاتر شهر ارائه شد.




منبع:

1399/05/17
22:18:48
5.0 / 5
2133
تگهای خبر: آزادی , اسلامی , بازار , تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت