یك مدرس قرآن عنوان كرد

ضعف معلمان در آموزش قرآن

ضعف معلمان در آموزش قرآن به گزارش علم عدل یك مدرس قرآن با اشاره به اینكه اگر آن گونه كه قرآن برای ما ترسیم كرده با آن ارتباط برقرار نماییم نهادینه كردن فرهنگ قرآنی امری آسان و شدنی است، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی قرآن باید محور باشد و نظام آموزشی باید طوری طراحی شود كه محوریت آن با قرآن باشد.


به گزارش علم عدل به نقل از ایسنا، سومین برنامه "حیات طیبه"، در محل شورایعالی قرآن برگزار گردید و به صورت زنده از راه تارنمای آپارات پخش گردید.
در این برنامه سیدمهدی سیف ـ از استادان در امر آموزش قرآن و داور بین المللی مسابقات قرآنی ـ به بیان صریح دیدگاه های خود در مسائل مختلف قرآنی کشور پرداخت همینطور قاری محمدحسن موحدی هم حضور داشت.
صداقت و ثبات قدم در مواجهه با قرآن، راه نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه
سیف اظهار نمود: اگر آن گونه که قرآن برای ما ترسیم کرده با آن ارتباط برقرار نماییم، نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه آسان و میسر می شود. ما امکانات و نعمت های فراوانی داریم اما در نحوه استفاده از آن ضعیف هستیم و پایمان می لنگد. اگر در مواجهه با قرآن صادق و ثابت قدم باشیم، خود قرآن راه بهره گیری از خودش را به ما نشان می دهد، قرآن عزیز فرموده: والذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا.
ضعف اکثریت مطلق معلمان در مبحث قرآن!
این کارشناس قرآنی افزود: گروه قرآن دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش که متأسفانه چند سال است استقلال خویش را از دست داده و با درس دینی ادغام شده، مغز متفکر آموزش قرآن در سطح ملی است؛ بنابراین جایگاه آن باید در تراز جمهوری اسلامی باشد، نه آن چه الآن هست.
یکی از نتایج نگاهی که قائل به این اهمیت ویژه نباشد همین می شود که متأسفانه اکثریت مطلق معلمان عزیز بخصوص در مقطع تحصیلی ابتدایی در امر قرآن ضعف دارند؛ هم در قرائت، هم درک مفاهیم و هم در تسلط بر روش های تعلیم و تعلم قرآن.
در نظام آموزشی اسلامی باید اصل، قرآن باشد و سایر دروس، فرع آن
این مدرس پیشکسوت اضافه کرد: قرآن کریم در جمهوری اسلامی باید محور باشد. همه دروس همچون دینی و عربی، فرع قرآن هستند اما الآن برعکس است ؛ مثلاً یکی از فروع عربی، درس قرآن است؛ یعنی محوریت با عربی است نه قرآن! ما باید عربی را برای قرآن یاد بگیریم نه این که آیات قرآن بشود شاهدِ مثال درس عربی! نسبت درس قرآن با درس دینی هم همین گونه است.
در نظام آموزشی اسلامی، همه دروس حتی ریاضی، شیمی، زیست شناسی و امثال آن باید با محوریت قرآن عرضه شوند، در غیر این صورت، نظام درسی ما سکولار خواهد بود.
کسب علم برای رسیدن به حیات طیبه
سیف در بخش دیگری از این گفتگو بیان نمود: نباید نظام آموزشی طوری طراحی شود که علم را برای علم فرا بگیریم نه برای حیات طیبه! حیات طیبه، زندگی خداپسندانه است که صدالبته وقتی خداپسندانه شد، خودپسندانه هم هست؛ قرآن فرموده: "إن أحسنتم أحسنتم لأنفسکم"، یا در آیه ای دیگر می فرماید: "من عمل صالحاً فلنفسه". عمل ما وقتی خدایی شد، منافع آن به خودمان برمی گردد.
تربیت ۱۰ میلیون حافظ، امری شدنی است
این استاد قرآن اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که ۱۰ میلیون حافظ تربیت شود، اما متأسفانه بسیاری از ما آنرا جدی نگرفتیم! چرا؟ پس معنای رهبر که سفارش و امر او باید مورد اطاعت باشد چه می شود؟! بعضی دوستان می گویند این کار، شدنی نیست! ولی بنده که معلم هستم می گویم شدنی است، خوب هم شدنی است. کلام رهبرمان حکیمانه است، أفلم یدّبّروالقول؟ به نظرم ما هنوز قول رهبر عزیزمان را تلقی نکرده ایم. جهت تحقق این فرمایش حضرت آقا، قدم اول این است که آموزش حفظ را به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم نماییم. تربیت ۱۰ میلیون حافظ، ناظر به آموزش عمومی است که آموزش و پرورش نقش اساسی در آن دارد. در آموزش عمومی، کیفیت امر تحفیظ، نسبی و مقدماتی است نه مسابقاتی. بنا نیست از آن توقع خروجی امثال استاد پرهیزکار را داشته باشیم.
سه ضلع اهداف آموزش قرآن
این پیشکسوت قرآنی، "قرائت"، "درک معنا" و "استفاده"، را سه ضلع اهداف آموزش قرآن معرفی کردد و تاکید کرد: منظور از استفاده، تعامل و داد و ستد با قرآن است که متأسفانه غالباً از آن محروم هستیم.
فعالیت های قرآنی نباید منحصر به مسابقات بشود
محمدحسن موحدی از قاریان کشورمان و میهمان دیگر برنامه "حیات طیبه" اظهار داشت: در کشور ما معمولاً این گونه است که هر وقت به کسی مأموریت داده می شود تا کار فرهنگی و قرآنی انجام دهد، بلافاصله پیشنهاد برگزاری مسابقه قرآن را عرضه می کند. در این که مسابقه قرآن یک شور و هیجان موقت بوجود می آورد حرفی نیست اما اساسا یک کار ریشه ای و با تأثیرگذاری دائمی نیست. به همین علت کارکرد مسابقات قرآن، دو سه دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کم رنگ شده و در سال های اخیر مورد استقبال عموم مردم و حتی جامعه قرآنی قرار نمی گیرد.
وی اظهار داشت: متأسفانه باوجود تجربیاتی که کسب شده، کماکان اصرار بر این است که مسابقات با همان روش چهل سال پیش برگزار شود! به نظرم همه فعالیتهای قرآنی منحصر به مسابقه نیست، مسابقه هم منحصر به شکل و قالب فعلی نیست. اقتضای روزگار ما این است که کرسی های آزاداندیشی تأسیس شود و به سؤالات و شبهات مختلف قرآنی و دینی مردم پاسخ داده شود.
بیعت با امام رضا(ع)
در انتها برنامه و بعد از پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) با اجرای گروه سیرة النبی از مشهد مقدس، سیف در بیانی که حدیث دل بود اظهار داشت: من اعتقاد دارم که زیارت امام رضا ضد السلام را باید با عینک قرآنی دید. من وقتی دستم به ضریح مطهر امام رضا می رسد، گویی دست بیعت با خود حضرت می دهم، بنابراین دستم می لرزد، این یک تعهد بزرگ بین امام و مأموم است.




منبع:

1399/04/22
16:11:32
5.0 / 5
385
تگهای خبر: اسلامی , سابقه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت