علل نیامدن نام حضرت علی (ع) در قرآن چیست؟

علل نیامدن نام حضرت علی (ع) در قرآن چیست؟ به گزارش علم عدل باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یكی از علل مهم نیامدن نام حضرت به صورت صریح در قرآن مصون ماندن قرآن از تحریف است.


در قرآن كریم مسئله ی امامت به صورت كلی در آیات فراوانی مطرح گردیده است بگونه ای كه كتاب هایی در این زمینه به نگارش درآمده است. این آیات حداقل ۳۰ آیه از قرآن كریم را شامل می شود و نویسندگانی مانند سید كاظم ارفع در كتاب آیات الولایة تا ۲۸۵ آیه از قرآن كریم را جمع آوری كرده اند. در قرآن آیاتی وجود دارد كه به قول شیعه و اهل سنت جز بر علی ضد السلام و ائمه معصومین، بر هیچ كس دیگری قابل انطباق نیست، مثل: آیه ولایت (مائده، ۵۵)، آیه مباهله (آل عمران، ۶۱) و...، ولی به خاطر مصالحی نام ائمه به صراحت در قرآن نیامده است. یكی از علل نیامدن نام ائمه در قرآن این است كه، در قرآن تنها كلیات مسائل آمده و تبیین جزئیات آن به پیامبر واگذار شده است. شخصی به نام ابی بصیر گوید: از امام صادق پرسیدم، مردم می گویند: چرا از حضرت علی و خاندان او نامی در قرآن كریم نیامده است؟ امام فرمودند: به كسانی كه چنین اعتراضی را می كنند، بگویید همان گونه كه نماز در قرآن آمده، ولی ۳ یا چهار ركعت بودن آن مشخص نشده و پیامبر اكرم (صلوات الله ضد و آله) آنرا برای مردم تفسیر كرد، همینطور زكات در قرآن نازل شده، ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا آنرا برای مردم تفسیر كرد. یكی از علل مهم نیامدن نام حضرت به صورت صریح در قرآن مصون ماندن قرآن از تحریف است. خداوند برای مصون ماندن قرآن از تحریف تدبیراتی اتخاذ نموده است و بنابراین فرموده إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ (حجر: ۹). محفوظ بودن قرآن از تحریف، ناشی از تدابیر الهی است كه یكی از آن همین است كه در قرآن نام امامان را نیاورده این یكی از تدابیری است كه قرآن را از تحریف مصون و محفوظ داشته است. به تعبیر شهید مطهری هم از اشاره خود قرآن و هم از روایات ائمه ما استفاده می شود كه در بین تمام دستورات اسلامی هیچ دستوری، مثل امامت امیرالمؤمنین نبوده است كه این همه كم شانس اجرا داشته باشد به این معنا كه به علت تعصباتی كه در عمق روح مردم عرب وجود داشت، آمادگی بسیار كمی برای این مطلب به چشم می خورد. حتی در جریان غدیر خم با اینكه به پیغمبر اكرم راجع به امیرالمؤمنین دستور رسید، حضرت این بیم و نگرانی را داشت كه اگر بگوید، منافقینی كه قرآن پیوسته از آنها نام می برد بگویند ببینید! دارد برای خانواده خودش امتیاز می گیرد. در صورتیكه رسم و شیوه پیغمبر (ص) در زندگی این بود كه در هیچ موردی برای خودش اختصاص قائل نمی شد و اخلاقش این بود و دستور اسلام هم همین بود كه فوق العاده اجتناب داشت از اینكه میان خودش و دیگران امتیاز قائل بشود و همین جهت عامل بسیار بزرگی بود برای موفقیت پیغمبر اكرم. این مسئله [یعنی ابلاغ اینكه جانشین من علی (ع) است]امر و دستور خدا بود، اما پیغمبر (ص) می دانست كه اگر آنرا بیان بكند عده ای ضعیف الایمان كه همیشه بوده اند خواهند گفت ببینید! دارد برای خودش امتیاز درست می كند؛ بنابراین در آیه الیوم اكملت لكم دینكم چنین آمده: الیوم یئس الذین كفروا من دینكم فلا تخشوهم و اخشون.
محفوظ بودن قرآن از تحریف، ناشی از تدابیر الهی است كه یكی از آن همین است كه در قرآن نام امامان را نیاورده این یكی از تدابیری است كه قرآن را از تحریف مصون و محفوظ داشته است برای توضیح بیشتر می توان اظهار داشت: آیاتی كه در مورد فضائل خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام نازل شده است دو گونه اند:
۱- آیاتی كه در مورد آنان است و شأن نزول آیه خاندان هستند. مانند سوره احزاب، آیه ۳۳ كه به آیه تطهیر مشهور است، «انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا.»، سوره انسان، آیه ۸، «و یطعمون الطعام علی حبه مسكینا ویتیما واسیرا»، سوره آل عمران، آیه ۶۱ كه به آیه مباهله مشهور است، «فمن حاجك فیه من بعد ما جائك من العلم...» و خیلی از آیات دیگر. ۲- آیاتی كه به نحو عمومی در منقبت انسان های صالح نازل شده، كه خاندان علیهم السلام مصداق اكمل و اتم آن می باشند. مانند سوره بینه، آیه ۷ «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خیر البریه» كه پیامبراكرم پس از نزول این آیه بارها حضرت علی ضد السلام را (خیرالبریه) می خواندند. سوره فجر، آیات ۲۷ تا آخر «یا ایت ها النفس المطمئنه. ارجعی الی ربك راضیه مرضیه. فادخلی فی عبادی. وادخلی جنتی» كه به نحو اكمل و اتم بر سیدالشهدا حضرت امام حسین ضد السلام تطبیق می شود و هم آیاتی كه سرانجام جهان را پیروزی مستضعفین برمی شمرد كه بر امام زمان تطبیق دارد؛ مانند آیه ۵ سوره قصص: وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ. 2323

1398/06/03
15:15:32
5.0 / 5
4786
تگهای خبر: ابلاغ , اسلامی , پیامبر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت